Folkbildar om integration

Charbél Gabro, ”integrationist” och kompetensansvarig för integration på Iris, är en populär föreläsare. På sina föreläsningar möter han allt från tjänstemän i myndigheter och företag till skolelever och privatpersoner. På Iris och i systerföretagen Competens och Medlearn jobbar han både med att kompetensutveckla chefer och medarbetare samt föreläser för elever och deltagare. Allt med målet att öka kunskapen, inspirera och integrera flera.

Gästade SFI-elever
Tisdagen den 23 oktober gästades SFI-eleverna på Competens i Stockholm, Liljeholmen av Charbél Gabro. Drygt 70 elever från SFI C och D tog del av föreläsningen och det blev en eftermiddag fylld av tankar och känslor hos likväl lärare som elever.

Charbél delade med sig av sina personliga erfarenheter, men visade också exempel på kulturkrockar som kan uppstå beroende på vilken kultur man kommer ifrån och därmed är, som han kallar det, ”programmerad” i.

- En mycket givande föreläsning för våra elever och lärare. Jag var alldeles tagen när jag såg deras reaktioner. Tänk att bli bekräftad och tagen på allvar, det är inte ofta det händer. Charbél gav våra elever motivation och mod att fortsätta att kämpa, säger Susanne Rudstedt, lärare på SFI på Competens.

Några reflektioner från eleverna efter föreläsningen:

- Jag ska komma ihåg vem jag var och vem jag är nu.
- Det krävs mycket för att nå sina mål, ge inte upp.
- Vi måste kämpa!
- Jag är som Zlatan, 200%.

Nationell integrationssatsning
Integrationsfrågan beskrivs ofta som en av vår tids största samhällsutmaningar. På arbetsmarknaden behöver vi hitta lösningar när ett stort antal nyanlända med begränsad skolgång och arbetslivserfarenhet ska finna en väg in i samhälle och arbetsliv. Samtidigt är invandringen den enda orsaken till att många kommuner och regioner växer och många lyfter fram det självklara med att mångkultur och heterogenitet bidrar till innovation och tillväxt i samhället.

- Att ta in nya perspektiv är centralt för att vi ska växa som människor. På Iris upplever vi dagligen olika perspektiv i våra verksamheter. Vår vision är att bidra till ett inkluderande samhälle med en fungerande integration genom att ge varje individ möjlighet att nå sin fulla potential. En viktig del i vårt arbete är att öka kunskapen om förutsättningarna för att skapa ett inkluderande samhälle. Charbel har en gedigen erfarenhet av integrationsarbete i olika sammanhang. Vi är stolta och mycket glada att ha Charbel i vår verksamhet. Både vi och våra kunder lär oss om framgångsfaktorer och förutsättningar för integration, säger Anne Lindgren, Affärschef Iris.

På turné
Hösten 2018 besöker Charbél fler av Iris verksamheter med föreläsningar och workshops. Under våren planeras öppna föreläsningar och workshops i bland annat Stockholm, Helsingborg, Karlstad och Uppsala.

Sagt om Charbél och hans föreläsningar
”En gripande föreläsning som tar tag i dig och bjuder på en personlig och yrkesmässig förändringsresa. Charbéls seminarium handlar om mod, hälsa och kärlek. Ingen i rummet går oberörd därifrån.”

”Seminariet är en blandning av föreläsning, film, rollspel och värderingsövningar i syfte att förstå vad nyanlända genomgår. Han talar om mångfald och kulturkrockar som kan uppstå vid anpassning till det nya samhället men även hos oss som möter nyanlända. Han berör de normer och värderingar som råder i Sverige, t ex vid arbetssökande, rekrytering och på arbetsplatsen och hur vi kan skapa ett inkluderande och inbjudande arbetssätt.”

”Seminariet inspirerar oss som vill genomföra kulturförändringar. Vi som vill verka för att resan från utanförskap till innanförskap blir av på riktigt. ”

Vill du att Charbél ska komma till din organisation eller verksamhet?
Kontakta oss gärna för att boka in aktiviteter som bidrar till att stärka individer, lärare, rekryterande arbetsgivare eller andra som jobbar med integrationsfrågor. För frågor och bokning, kontakta: anne.lindgren@iris.se

Ulrika Rattfeldt

Presskontakt Marknadschef 010-516 23 53