I veckans avsnitt av Med målet i sikte: Vad är ett rikt liv? Med rikedomscoachen Charlie Söderberg

I avsnitt 17 av Med målet i sikte pratar Lisa och Charlotte planer, pengar och om hur du skaffar ett liv du inte vill ta ledigt från. De har blivit inbjudna till rikedomscoachen Charlie Söderbergs egen poddstudio. Här berättar han om hur du tar kommando över det du vill ha och hur du gör ekonomi roligt. Och om att vara rik på riktigt.

Ett par av de vanligaste fördomarna om ekonomi är att det är tråkigt och att det skapar bråk.

- Ekonomi är bara tråkigt när det inte känns angeläget, säger Söderberg som gästar säsongens näst sista avsnitt av Med målet i siktet.

Han är programledaren som av kvällspressen fick titeln rikemanscoach. En titel han själv använder när programledare Charlotte ber honom presentera sig.

- Mitt jobb är att ta människors drömmar på allvar. Att bidra i en förändringsprocess och realisera drömmar, säger Charlie i avsnittet.

Under många år arbetade han med tv i programmen Lyxfällan och Plus. Han har under åren coachat otaliga personer till att lyckas ta sig ur ekonomiska svårigheter och förändra sina liv.

- Rikedom är inte detsamma som att ha pengar. Men avsaknad av pengar skapar följdeffekter som kan leda till olycka, säger han.

Kick-off med dig själv och familjen

I avsnittet ger han praktiska tips och vägledning kring hur man tar tag i obetalda räkningar eller går tillväga med arga fordringsägare. Men också spartips och hur man kan vara snäll mot sig själv. Hans råd är att först, oavsett vilken förändring du vill göra, skaffa en bra genomgång av nuläget och sätta planen för ditt liv.

- Så fort du vet varför du ska göra något blir det också lätt att ta tag i hur du ska göra det. På våra jobb är vi noga med att utvärdera och planera. Vi har kickoffer och planeringsdagar. Vi är sämre på att göra det med våra egna liv. Gör en resultat- och balansräkning på dina egna tillgångar och skaffa en vision för vart du vill. Då blir det lätt att identifiera förbättringspunkter, säger Charlie i avsnittet.

Om att omvärdera i sitt liv

Charlie har själv fått uppleva tillfällen då han har behövt göra förändringar. I avsnittet delar han med sig av händelsen som fick honom att omvärdera sitt liv.

- Jag är glad för att jag fick tillfället att reflektera över frågan vad ett rikt liv är. Om jag fick en chans till, vad skulle jag då göra? Använd din dag och förvalta den väl.

Idag driver han två podcasts, Rikedomspodden och Ekonomi på riktigt samt utbildningsföretaget Balansekonomi, som hjälper människor att få det liv de vill ha.

Lyssna på avsnitt 17 av Med målet i sikte och få allt ifrån konkreta spartips, inspiration till hur du gör en handlingsplan över ditt liv, råd om hur du bäst hanterar barnens månadspeng och tränar deras ekonomiska muskler samt mycket mer!

Som vanligt hittar du podcasten via Simplecast, Spotify, Itunes och i din podcastapp!

Podcasten med tips och inspiration för livet och arbetslivet. Läs mer på www.iris.se/medmaletisikte.