Fler får hjälp till jobb!

Genom personliga utredningar hos Iris ges varje år 900 arbetssökande en unik möjlighet att utifrån sina egna villkor och förutsättningar hitta en väg in till arbete och egen försörjning. Nu ger Arbetsförmedlingen Iris i uppdrag att utöka verksamheten med fler aktivitetsbaserade utredningsplatser i hela landet, från Malmö till Kalix.För att maximera potentialen genomförs arbetet i nära samverkan mellan Iris och Arbetsförmedlingen.Gemensamt med den arbetssökande fokuserar vi på möjligheter och river hinder för framsteg. Det ger god grund för utveckling men också bättre chanser för den arbetssökande att lyckas med sina målsättningar.

Iris utredningsmiljö är uppbyggd som ett företag med olika avdelningar och arbetsuppgifter. Inom och mellan avdelningarna finns ett produktionsflöde som påminner om en riktig arbetssituation. På så sätt kan den arbetssökande se sina resurser i en arbetsnära miljö med stöd av våra legitimerade arbetsterapeuter. När de egna resurserna inte räcker till får den arbetssökande prova nya arbetsmetoder och arbetshjälpmedel. Allt i syfte att utöka arbetsförutsättningarna. Målet för varje individ är ett jobb att trivas och utvecklas i.

• iris

Iris har hjälpt människor från utanförskap till egen försörjning i över hundra år. Än idag arbetar Iris för att möjliggöra inträde på arbetsmarknaden genom att erbjuda funktionsstärkande insatser, integration och matchning. Iris är en del av Irisgruppen som är en av Sveriges ledande aktörer för effektiv utbildning och stödinsatser för vuxna i syfte att nå egen försörjning. Irisgruppen som består av verksamheterna Iris, Medlearn och Competens har en omsättning på cirka 430 MSEK och drygt 500 anställda på ca 80 orter runtom i Sverige. Visionen är att genom våra insatser där varje individ når sin fulla potential skapa ett bättre samhälle med minskad arbetslöshet och ökad integration. Läs gärna mer på www.iris.se ochwww.irisgruppen.se

Ulrika Rattfeldt

Malin Lindmark