Bevaka fastigheten, inte barnen

Skan-Kontroll lanserar nu Mindmancer unika integritetsskyddande kamerabevakning i Norge på Förskolsmässan ”Barnehage 2014”. Att skydda barn och elevers integritet när intelligent kamerabevakning används är en del i konceptet Mjuk Bevakning som erfarenhetsmässigt visat sig förebygga och reducera skadegörelse med 80-90 procent på skolor och förskolor.

– I Norge är det en stor debatt kring integriteten i samband med kameraövervakning på förskolor. Därför passar hela konceptet med mjuk bevakning väldigt bra, att skydda fastigheten, inte att övervaka barnen.
 Mjuk bevakning är integritetsskyddande och är i Norge kopplad till Skan-Kontrolls larmcentral, säger Ruben Martinsen, Driftchef på Skan-Kontroll.

– I Sverige har nästan 200 skolor och förskolor idag intelligent kamerabevakning från Mindmancer. Det är gett oss en massiv erfarenhetsbank som vi byggt koncepten kring. Vi ser att de som använder sig av denna tjänst får stora besparingar och en tryggare och säkrare arbetsmiljö för såväl vuxna som barn, konstaterar Richard Radomski, partneransvarig på Mindmancer AB.

– Efter en undersökning på Norska förskolor som genomfördes av Skan-Kontroll såg vi samma problembild som den vi har adresserat i Sverige. Det är tydligt att det finns mycket värde vi kan tillföra den Norska marknaden. Pengarna som sparas när skadegörelsen minskar med vår lösning kan man investera i personalen och barnen istället, säger Richard Radomski.

Över 1600 personer kom till Barnehagemässan 2014 och för första gången har de fått möjlighet att ta del erfarenhet kring hur man arbetar för en säker och trygg förskola med hjälp av intelligent kamerabevakning.