Pressmeddelande -

ISEC stärker sitt erbjudande inom riskhantering ytterligare med hjälp av MSCI:s RiskMetrics® RiskManager

ISEC, som tillhandahåller tjänster och programvara för kapitalförvaltning till finansbranschen, och MSCI, en global leverantör av verktyg för investeringsanalys, lanserar en integration av MSCI:s RiskMetrics RiskManager och ISEC:s riskhantering (SECURA-plattformen). Målet med samarbetet är att ge främst små och medelstora fondbolag i Norden och Luxemburg tillgång till flexibla och högkvalitativa riskhanteringstjänster med stöd i världsledande forskning från MSCI, levererat som en nyckelfärdig lösning av ISEC.

- Det integrerade verktyget kombinerar MSCI:s högkvalitativa riskmodellering med ISEC:s etablerade riskhanteringserbjudande, säger Stefan Dahl, Head of Risk Management på ISEC.

- Det här avtalet med en ledande leverantör av kapitalförvaltningstjänster ger MSCI möjlighet att stödja små och medelstora företag i Norden och Luxemburg på ett mer omfattande sätt. Tack vare ISEC:s etablerade närvaro kan vi samordna leveransen av våra högkvalitativa riskhanteringstjänster, kommenterar Andreas Karlsson, Vice President på MSCI.

Integrationen mellan RiskManager och SECURA-plattform innebär att fondbolag som hanterar antingen UCITS- eller AIF-fonder får tillgång till omfattande rapporter för sina portföljer. Genom att generera rapporter baserat på beräkningar från både RiskManager och SECURA kan ISEC ge sina kunder en fullständig översikt över deras portföljers riskexponering, likviditet, resultat, efterlevnad och annan data.

- Den nya tilläggstjänsten baserad på MSCI:s RiskMetrics RiskManager ligger helt i linje med ISEC:s strategi att samarbeta med framgångsrika produktleverantörer för att tillhandahålla mervärde till våra kunder, säger Mario Victorsson, Head of Product Partnerships på ISEC.

• Finans

• msci
  • riskmetrics
  • riskmanager
  • fondadministration
  • kapitalförvaltning
  • portföljsystem
  • riskhantering
  • risk
  • secura
  • isec

ISEC Group
Nordens största oberoende leverantör av tjänster och programvara för kapitalförvaltning till finansbranschen. Vi tillhandahåller entreprenadtjänster och systemlösningar till företag inom kapitalförvaltning, private banking och fondförvaltning. Med över 70 kunder och 90 anställda administrerar vi över 200 fonder och 3 600 private banking-portföljer med tillgångar under administration (AUA, Assets under Administration) på totalt 300 miljarder SEK. Våra kontor finns i Stockholm, Umeå, Oslo och Vilnius.
www.isec.com

MSCI
I över 40 år har MSCI:s forskningsbaserade index- och analystjänster hjälpt världens ledande investerare att bygga och förvalta bättre portföljer. Kunderna förlitar sig på våra erbjudanden för att få djupare inblick i resultat- och riskfaktorer i sina portföljer, brett utbud av tillgångsklasser och innovativ forskning. Vårt utbud av produkter och tjänster omfattar index, analysmodeller, data, fastighetsanalys och ESG-forskning. MSCI hjälper 98 av de 100 största kapitalförvaltarna, enligt den senaste P&I-rankningen.
www.msci.com

Stefan Dahl