Antidopningsarbetet inlett – med stöd av Isikost

Antidopningsarbetet inom Swe3F och svensk funktionell fitness får en utmärkt start tack vare ett samarbete med Isikost – ett nystartat svenskt varumärke inom kostbranschen.

Samarbetet kommer dessutom innehålla ett flertal andra komponenter: utbildning, landslagssupport och utvecklingsstöd.

– Det är oerhört glädjande att hitta en samarbetspartner som helhjärtat vill gå in i den här satsningen där vi kan dra nytta av varandra, säger Roberth Klarquist som sitter i styrelsen och har varit med i diskussionerna.

Nästa vecka åker en svensk landslagstrupp bestående av tio atleter och två ledare till VM i San Fransisco. Med på resan följer tre representanter från Isikost som är förbundets första och största samarbetspartner. Det helsvenska företaget med bas i Stockholm vill ha ett mångårigt avtal med förbundet och Swe3F ser bara positiva effekter:

– En avgörande del för att vi skulle välja just Isikost som partner är att vi är överens om att x antal pengar varje år ska avsättas för antidopningsarbete. Det innebär att vi kommer kunna ha råd att testa alla som hamnar på prispallen under de tävlingar som planeras i förbundets regi under åren som kommer – och även genomföra out-of-competition-tester, säger Roberth Klarquist, ledamot i Swe3F:s styrelse och ordförande för Måndagsklubben IF i Falun.

– Eftersom vi ännu inte är med i Riksidrottsförbundet och kan nyttja deras antidopningsarbete så måste vi hitta andra vägar om vi ska kunna göra det här till en seriös sport och det visar ju dessutom att båda parter är seriösa i sin satsning. Dessutom har Isikosts inträde säkrat Sveriges VM-deltagande för en tid framåt.

Dean Ruzic är vd för Isikost och har stora ambitioner för samarbetet:

– Vi startade Isikost därför att vi såg att kosttillskottmarknaden är en riktig djungel – men ändå saknades det leverantörer som jobbade mot ett produktsortiment som håller hög kvalitet och som är enkelt att ta till sig. Vi producerar alla produkter själva på vår egen anläggning i Stockholm och vi kan spåra innehållet i varenda ingrediens vi lägger till.

Varför har ni valt att samarbeta med ett nystartat förbund?

– Vi vill betona vikten av samarbete med föreningslivet och vi blev väldigt förtjusta i de eldsjälar som har startat och driver Swe3F. Vi behöver hjälp med få insikt i hur både elitatleter och ungdomar tränar och äter och samtidigt vill vi hjälpa till och utbilda ungdomar och ledare inom sporten. Den dialogen som har förts med förbundet med gemensamma utbildningstillfällen är något vi verkligen uppskattar och gillar. Det ligger i vår grundtanke.

Varför just stöd till antidopningsarbete?
– Vår kravspecifikation är tydlig och hög. Vi har stor transparens och vi vill jobba aktivt med antidopning och kosthållning. Det är viktigt att poängtera innebörden av en hälsosam livsstil med ett genomtänkt kostintag. Det går att prestera på absolut toppnivå genom att äta bra och komplettera med rena tillskott.

• Hälsoorganisationer

• kosttillskot
  • supplements
  • made in sweden
  • isikost
  • sverige
  • landslag
  • vm
  • crossfit

Genom egen produktion i Årsta levererar ISIKOST vitaminer och kosttillskott av högsta kvalité med full spårbarhet i form av variation av de näringsämnen kroppen kan tillgodogöra sig.

ISIKOST vill göra kost och hälsa enklare, för alla. Vad ska man äta och inte? Är det skillnad mellan näringsämnen i kosttillskott och vår vardagliga mat? Vilka kosttillskott behöver just jag? Genom kortfattad, lättbegriplig information som faktiskt gör det lättare för dig att må bra.