Mycket händer just nu

Mycket händer just nu

Prognoscentrets senaste granskning visar att bostadsmarknaden går på högvarv. Under 2016 förväntas mer än 60.000 nya bostäder att byggstartas. De senaste prognoser visar att den höga aktiviteten fortsätter även nästa år. Denna utveckling är naturligvis positiv för oss alla i byggbranschen och vi kan se fram emot ett 2017 med hög aktivitet.

Högkomprimerade glasullslösningar och avancerad logistik på Herrängens skola

På Herrängens skola blev ISOVER utvald leverantör. Med en skola i full drift var kraven högt ställda på logistiken och högkomprimerade glasullösningar med ”just in time”-leveranser. Med vår duktiga Kundservice, kompetenta entreprenörer och ett gott samarbete med återförsäljare gick projektet utmärkt. Läs mer i artikeln.

Tilläggsisolera ytterväggen inifrån

På denna del av året håller vi oss gärna inomhus, medan hösten gör sin entré utanför. Men det är inget som säger att man inte kan göra nytta i huset ändå! Passar du på att tilläggsisolera från insidan så blir vinterns första energiräkning en roligare läsning. Se på vår hemsida hur man går tillväga.

I väntan på NNE-kraven

I väntans tider går Boverket, som snart i ett år avvaktat ändringarna i plan- och byggförordningen för att kunna skicka ut remissförslag på de svenska NNE-kraven. Vår utvecklingsingenjör Hanne Dybro har skrivit en artikel i vad vi bör kunna förvänta oss på kommande kravnivåer för ett klimatsmart byggande.

Trähusbyggandet i fokus i samhällsdebatten

I vår artikel om trähusbyggandet ser vi en tydlig trend som visar att vi går mot ett ökat byggande med förnyelsebara material; det klimatsmarta träet, framför allt i flerfamiljsbostäder. När ISOVER var på plats i Almedalen med Saint-Gobainkollegorna Weber och Gyproc, presenterade vi våra energieffektiva isolerlösningar som kan bidra till Sveriges mål att vara klimatneutralt 2045.

Fler och fler beställare och aktörer inser att hållbarhet och långsiktighet är nödvändiga faktorer att inkludera, både i upphandlingsskede, projektering inför, och under själva byggprocessen. Vi måste ta chansen, nu när lösningarna och bevisen finns.

Ett av bevisen är IVLs rapport för studien av flerbostadshuset ”Strandparken” där ISOVER bett IVL att räkna på vilken besparing som uppnås med glasullsisolering istället för stenull. Här kan du även läsa om hur glasull kan hjälpa till att sänka CO2-utsläppen ytterligare. Läs mer och se filmen från seminariet här.

Svenskar okunniga om isolering

Uppenbarligen vet svenskarna inte så mycket som vi tror om isolering, konstaterar Swedisol, efter en undersökning gjord i somras. Varannan svensk känner tyvärr inte till att cellplast är brandfarligt. Detta måste vi naturligtvis ändra på och vi mineralullstillverkare måste belysa detta, så att människor kan bo tryggare. Dessutom får man ju bullerreduktionen på köpet när man isolerar med mineralull. Läs artikeln här.

ISOVER på LinkedIn

Startskottet har gått för ISOVER i sociala medier och numera kommunicerar vi även via LinkedIn. Gå in och följ oss (Saint-Gobain Sweden AB, ISOVER). På Linkedin kan man sköta sitt professionella nätverk och funktionen är främst inriktad på att skapa en mötesplats mellan människor och företag samt är ett utmärkt forum där man kan återknyta kontakten med gamla kollegor. Principen är ungefär som Facebook, fast mer arbetsrelaterat.

På LinkedIn hittar du alltid högaktuell information från oss, med möjlighet till att både gilla och dela vidare till dina kollegor. För du finns väl också på LinkedIn? Om inte annat, så är det hög tid att gå med.

Ha en fin höst!

Johan Bergström