Byggmästarföreningen och Isover lanserar unik kurs i lufttätt byggande

Det kommande decenniet spås intresset för energisnåla hus att ta fart på allvar bland fastighetsbolag, arkitekter och privatpersoner. Krav på att kunna bygga energieffektivt kommer att tillhöra vardagen för byggföretagen inom en snar framtid. Nu har Byggmästarföreningen tillsammans med Isover tagit fram marknadens första kurs i lufttätt byggande.

Täthet är en avgörande faktor för energieffektiva byggnader, men kunskapen om hur man bygger tätt på bästa sätt är tyvärr bristfällig idag. För att hjälpa till med att råda bot på problemet har Byggmästarföreningen och Isover utvecklat kursen ”Bygg lufttätt på rätt sätt”. Här lär sig deltagarna sambandet mellan energieffektivitet och lufttäthet, samt hur byggnaders klimatskal (väggar och tak) påverkas av ökad isolering och lufttäthet. Teoretiska genomgångar varvas med praktiska övningar och kursdeltagarna får bl.a. lära sig mer om värmeläckage, fukttransport, ljudöverföring, spridning av föroreningar, olika krav och regler m m.

De praktiska momenten genomförs i ett testhus där en del byggts med traditionell teknik och en med optimalt lufttät teknik. I huset finns inbyggd mätutrustning som visar skillnaderna i energieffektivitet och många konstruktionsdetaljer har gjorts synliga för att åskådliggöra de byggtekniska skillnaderna.

Kursen har tagits fram i ett samarbete mellan Lars Hammarborg, kursledare, Mattias Bennarp, Isover, och Susanne Ekosander, kursansvarig Stockholms Byggmästareförening.

Kursen hålls på Stockholms Byggmästareförenings Byggård i Kista, Viderögatan 7 den 16 mars och 6 april och riktar sig främst till hantverkare och arbetsledare. För mer information och anmälan, se Byggmästarföreningens hemsida.