Saint-Gobain på plats i Almedalen 3-10 juli 2016

Saint-Gobain på plats i Almedalen 3-10 juli 2016

Under den gemensamma parollen ”Innovationer för sunt byggande ställer vi frågan varför det fortfarande byggs bostäder och lokaler med fuktproblem, bristande inomhuskomfort och dålig ljudmiljö. Det finns hållbara lösningar men varför har byggbranschen inte tagit till sig dessa i större utsträckning och vem bär ansvaret?

Målgrupp:
Föreskrivare, konstruktörer, fastighetsägare, ingenjörer, entreprenörer, trähusentreprenörer.

Onsdag den 6/7, kl. 11:45 - 13:45 är ISOVER värd för ett unikt seminarium inom ämnet ”Hållbart byggande” och diskuterar med inbjuden panel hur både bostadsbristen och CO2-utsläppen kan minskas genom byggande av hållbara och energieffektiva flerbostadshus i trä. Välkommen!

ISOVERs seminarium i Almedalen:

”Bygg mer för fler och minska CO2-utsläppen - en omöjlig ekvation?”
Det råder bostadsbrist i Sverige och det byggs flerbostadshus på en nivå som vi inte sett sedan 2006. Ändå räcker det inte till för att möta behovet, som är som störst i segmentet ”kostnadseffektiva och billiga” bostäder. De stora aktörerna på marknaden har i stort övergett plattformar inom lättbyggnadsteknik och satsat på betong, som gör att man klarar produktion i alla väder men detta har drivit upp både kostnader, resursutnyttjande och byggtiderna är ofta långa. 2014 släppte IVA/IVL sin studie om flerbostadshuset Blå Jungfrun som visade att CO2-utsläppen från själva byggprocessen var lika stora som de som skapades under driften på 50 år. 2016 släpps motsvarande studie för ett flerbostadshus i trä. Detta byggs snabbare, ger möjlighet till fler m2invändig boyta, ger mindre CO2-utsläpp och fuktproblemen kan idag lösas.

Varför går omställningen till ett mer hållbart byggande ändå så långsamt?
SBUF-utredning presenteras kort och så även förslag till potenta lösningar. Därefter följer diskussion med en kompetent expertpanel som animeras av Nr 1 i Sverige på hållbarhet: Mattias Goldman, Fores.

Medverkande:

• Patrik Andersson, Business Development & Innovation Director, Saint Gobain Sweden AB, ISOVER
  • Johnny Kellner, Energi- och Klimatstrateg, Oberoende konsult
  • Sandra Frank, Marknadschef, Folkhem
  • Mattias Goldman, VD, Fores
  • Catharina Winberg, Styrelseordförande, Växjö kommunföretag (VKAB)
  • Ida Stavenow, Arkitekt, Fojab
  • Moderator: Mattias Goldman, VD, Fores

Tidsåtgång:
15-20 minuters presentation samt 40 minuters paneldiskussion

Arrangör:
Saint-Gobain Sweden AB, ISOVER

Kontaktperson:
Patrik Andersson
Tel: 070-618 42 82, patrik.andersson@saint-gobain.com

Webb:
http://www.isover.se, http://www.hallbartbyggande.se

Välkommen att diskutera framtidens hållbara byggande med oss i Almedalen och följ oss gärna och få de senaste nyheterna via Mynewsdesk eller prenumerera på vårt nyhetsbrev här!