Extra variation gynnar kalla klimatzoner

Extra variation gynnar kalla klimatzoner

Fram till nu har möjligheten att välja icke-ventilerade kompakta tak varit begränsad i vissa delar av landet. Med ISOVERs uppgradering av den variabla ångbromsen Vario KM Duplex UV kan även de nordligaste klimatzonerna använda sig av denna konstruktionslösning. Nykomlingen, Vario Xtra skiljer sig främst genom sin extra goda förmåga att hantera fuktbalansen under mer extrema klimatförhållanden.

Att bygga kompakta tak, utan luftspalt, är en väl dokumenterad metod för att minimera energikostnader. Metoden ger god lufttäthet och möjlighet till bättre U-värde i och med att luftspalten försvinner. Vilket dessutom innebär snabbare montage.

Fukten styrs åt rätt håll

En viktig förutsättning när man bygger kompakta tak är en variabel ångbroms som kan anpassa ånggenomgångsmotståndet efter den omgivande luftens relativa fuktighet. Denna varierar över årstiderna och under olika klimatförhållanden.

– ISOVER Vario Xtra har ett extra brett spektrum i sitt ånggenomgångsmotstånd vilket öppnar upp för att bygga kompakt även i de kallare klimatzonerna i Sverige, berättar Birgitta Rydén, produktchef på Saint-Gobain ISOVER.

Under vintern då det är låg relativ fuktighet inomhus ökar ISOVER Vario Xtra sitt ånggenomgångsmotstånd till en hög nivå. Den fuktvandring som sker inifrån och ut i konstruktionen minskas därmed drastiskt till en försumbar nivå. På sommaren är situationen den motsatta. Värmen utifrån gör att fukt drivs ut ur konstruktionen, inåt i huset. Den variabla ångbromsen minskar då sitt ånggenomgångsmotstånd så att fukt kan vandra in mot inomhusmiljön. Konstruktionen torkar ut och man uppnår en jämn fuktnivå året runt.

Lufttätt och energisnålt

Kompakta tak är en metod som används på snedtak och som i princip innebär att man låter isoleringen ligga direkt mot råsponten. Samtidigt tätar man på insidan med ISOVER Vario Xtra samt de tätningstillbehör som ingår i systemet.

– Eftersom lufttätheten är viktig lanserar vi en specialtejp för att säkra skarvarna; ISOVER Vario Xtra Tape. Tejpen kan enkelt rivas av utan verktyg och det utstickande skyddspappret på baksidan är lätt att ta bort. Vario Xtra Tape är både stark och smidig vilket är en förutsättning för att konstruktionen ska bli helt tät, säger Birgitta.

En kompakt takkonstruktion är ett verkligt bra miljöval som ger en enklare och säkrare konstruktion med lägre byggkostnader och bättre U-värde.