Innovativa konstruktionslösningar blir smarta BIM-objekt

Innovativa konstruktionslösningar blir smarta BIM-objekt

I dagarna lanserar ISOVER fyra innovativa konstruktionslösningar inom BIM-objekt®. BIM (Building Information Modeling) är en databas med smarta, informationsbärande ”byggmoduler” som gör det möjligt för föreskrivare att snabbt och enkelt välja de konstruktionslösningar som har bästa prestanda.

ISOVER ligger långt framme inom framtidens byggteknik och har ett helhetserbjudande som bland annat omfattar innovativa isolermaterial och kraftfulla system för lufttäthet och fuktsäkerhet. Viktiga komponenter i de moderna konstruktionslösningar som nu blir tillgängliga som BIM-objekt.

Fasad och snedtak
Två av de konstruktionslösningar som nu lanseras inom BIM-objekt® omfattar ventilerad och dränerad fasad.

– Dagens hållbarhetsmål driver utvecklingen av moderna och brandsäkra träkonstruktioner istället för betong, och här har ISOVER tydliga fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv. Båda våra lösningar för Ventilerad och dränerad fasad bygger på platsbesparande, hållbara, brandsäkra och fuktsäkra konstruktioner, säger Patrik Andersson, Strategic Planning, Innovation & Marketing Director på ISOVER.

Två lösningar för kompakta och oventilerade snedtak tar samtidigt steget in i BIM-världen, konstruktioner som baseras på den innovativa variabla ångbromsen ISOVER Vario Xtra.

– Våra moderna lösningar för oventilerade tak skapar unika möjligheter att skapa slanka och fuktsäkra takkonstruktioner. Isoleringsarbetet blir betydligt enklare vid exempelvis renovering av snedtak, men även vid nybyggnation. Dessutom kan vi glädja projektörer med att den nya lösningen sparar plats och i slutändan också blir mer kostnadseffektiv än en traditionell lösning, fortsätter Patrik.

Fler lanseringar i pipeline
Ett BIM-objekt bär på smart information och gör det möjligt för föreskrivare, arkitekter och byggherrar att på ett smidigt sätt optimera byggnaden för bästa prestanda.

– ISOVER representerar den nya generationen inom byggteknik, och vi jobbar nu aktivt för att lansera ännu fler av våra innovativa konstruktioner som BIM-objekt.