Nu vässar vi ULTIMATE med ännu bättre isoleregenskaper

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 16:32 CEST

ULTIMATE är det fulländade mineralullsmaterialet för områden där kraven på brandmotstånd är extra höga. Nu höjer vi kvalitetsnivån ytterligare genom att sänka lambdavärdet på byggsortimentet, från 0,037 till 0,036 W/m·°C.

Unika brandmotståndsegenskaper är det som framför allt kännetecknar ISOVER ULTIMATE. Samtidigt erbjuder det innovativa mineralullsmaterialet även glasullens alla fördelar, som låg vikt, spänstighet, formstabilitet och möjlighet till komprimering.

Bättre lambda-värde

I ULTIMATE byggsortiment finns såväl spänstiga trä- och stålregelskivor som hårda och styva
storformatskivor med deklarerat lambdavärde på 0,036 W/m·°C respektive 0,034 W/m·°C. För nedanstående produkter i sortimentet har vi nu sänkt lambdavärdet från 0,037 till 0,036 W/m·°C. Dessutom har vi ökat på med fler tjocklekar.

ISOVER ULTIMATE Träregelskiva 37 c450 blir ISOVER ULTIMATE Träregelskiva 36 c450

Cirka 100 % mer volym på lastbilen

Utöver lambdasänkningen har vi ökat komprimeringen på våra ULTIMATE-produkter med cirka 100 %. Att ULTIMATE-förpackningarna komprimeras innebär stora miljöfördelar vid transport, till exempel dubbelt så mycket volym på lastbilen. Produkterna behöver bara ca 50 % av tidigare lagerplats, dessutom underlättas den dagliga hanteringen.

Produkterna uppfyller högsta brandklassning, Euroklass A1/A2 s1,d0 som är obrännbar isolering.

Saint-Gobain ISOVER AB, som är en del av Saint-Gobain ISOVER Scandinavia, marknadsför produkter under namnet ISOVER och är landets största och ledande leverantör av isolermaterial. Företaget har fabriker i Billesholm i Sverige och i Vamdrup i Danmark. Saint-Gobain ISOVER Scandinavia har ca 580 anställda, varav ca 380 är placerade i Sverige. År 2012 omsatte Saint-Gobain ISOVER AB drygt 870 miljoner SEK. Verksamheten ingår i den franska koncernen Saint-Gobain, som består av mer än 1.400 konsoliderade företag med drygt 192.000 anställda och som har tillverkning i 64 länder över hela världen. År 2012 hade Saint-Gobainkoncernen en omsättning på ca 43 miljarder Euro.

Kommentarer (0)