Premiumprodukter minskar väggtjockleken i lågenergihus och passivhus

Premiumprodukter minskar väggtjockleken i lågenergihus och passivhus

Den metod som används idag för att förbättra isoleregenskaperna i klimatskalet på ett lågenergihus och passivhus är att öka tjockleken på den traditionella isoleringen. I vissa fall behöver isoleringen vara nästan dubbelt så tjock för att klara kraven för exempelvis ett passivhus.

Isovers premiumprodukter är byggisolering av glasull, med marknadens bästa lambdavärde, 0,033 W/m·°C eller lägre.

– Genom att välja Isovers premiumprodukter i klimatskalet är det möjligt att minska väggtjockleken med så mycket som 50 mm, jämfört med traditionella isolerprodukter, berättar Birgitta Rydén som är utvecklingsingenjör på Saint-Gobain Isover.

Att se klimatskalet som en helhet, med alla ingående komponenter, är nödvändigt för att uppnå de U-värden som krävs i nya, energieffektiva hus.

– Exempelvis bör man i ytterväggarna använda sig av väl genomtänkta konstruktionslösningar där komponenterna kombineras på ett optimalt sätt. Målet är konstruktioner som ger bästa möjliga U-värde med minsta möjliga väggtjocklek, berättar Birgitta vidare.

Isovers konstruktionslösningar bygger på premiumprodukter och uppfyller de krav som ställs i moderna lågenergihus och passivhus. Förslag på konstruktionslösningar finns på www.isover.se, där också en utförlig sortimentsbeskrivning finns.

Saint-Gobain Isover AB, som är en del av Saint-Gobain Isover Scandinavia, marknadsför produkter under namnet Isover och är landets största och ledande leverantör av isolermaterial. Företaget har fabriker i Billesholm i Sverige och i Vamdrup i Danmark. Saint-Gobain Isover Scandinavia har ca 550 anställda, varav ca 350 är placerade i Sverige. År 2009 omsatte Saint-Gobain Isover AB drygt 900 miljoner SEK. Verksamheten ingår i den franska koncernen Saint-Gobain, som består av mer än 1.400 konsoliderade företag med drygt 208.000 anställlda och som har tillverkning i 59 länder över hela världen. År 2009 hade Saint-Gobain-koncernen en omsättning på ca 38 miljarder Euro.