Saint-Gobain 350 år

Saint-Gobain 350 år

I år firar Saint-Gobain sitt 350-årsjubileum. Ett storslaget jubileum som koncernen vill markera genom att berätta om sin långa historia och vilka visioner man har för framtiden. Under 2015 kommer många olika aktiviteter att genomföras över hela världen. Festligheterna började i Shanghai den 9 januari och kommer att avslutas i Paris i oktober.

SAINT-GOBAIN, EN KONCERN MED SIKTET INSTÄLLT PÅ FRAMTIDEN

Saint-Gobain startades 1665 av Ludvig XIV och Jean-Baptiste Colbert och är därmed det äldsta bolaget i Paris Bourse’s CAC 40 index. Koncernen har under sin långa historia anpassat sig till omvärldens förändringar och antagit de många utmaningar som ställts. Tack vare sin erfarenhet och företagskultur har koncernen siktet inställt på framtiden baserat på sex grundpelare grundade på Saint-Gobains värderingar:

Världen är gränslös: Sedan den första verksamheten öppnades utanför Frankrike (i Tyskland på 1850-talet) har Saint-Gobain expanderat och blivit en internationell koncern med verksamhet i 64 länder.

Hållbar utveckling: Saint-Gobain erbjuder produkter och lösningar för en hållbar utveckling för att minska miljöpåverkan och ge lägre energianvändning.

Innovation omvandlar världen: Saint-Gobain är ett av världens mest innovativa företag. Förnyelse och nyskapande en viktig del i företagets historia och identitet. Saint-Gobains produkter och lösningar bidrar till att förbättra boendemiljön och det dagliga livet.

Talang är oändlig: Saint-Gobains främsta tillgång är dess anställda. Den dagliga verksamheten baseras på gemensamma värderingar för att tillmötesgå önskemål från miljontals kunder över hela världen.

En bra boendemiljö för alla är uppnåbart: Saint-Gobain har åtagit sig att förbättra boendemiljön för alla genom att ta fram innovativa material och produkter som är anpassade efter den lokala marknaden och genom Saint-Gobain Initiatives Foundation.

Saint-Gobain bygger på erfarenheter från det förflutna och planerar för framtiden: I mer än 350 år har koncernen anpassat sig till omvärldens förändringar.

“Detta jubileum är en möjlighet att få visa upp vår styrka som vi fått genom 350 års erfarenhet och innovationsförmåga. Vår långa erfarenhet gör att vi förstår och fokuserar på långsiktighet. Det ger oss också en trygghet och rörlighet som krävs för en kontinuerlig anpassning till omvärldens förändringar. Vår långa historia är ett bevis för att vårt företag konsekvent har vidgat gränserna och antagit teknologiska utmaningar. När vi tittar tillbaka och ser dagens värld och vad vi gör blir vi övertygade att det finns många anledningar att tro på framtiden. Så det är med siktet inställt på framtiden och innovationer som vi firar detta jubileum. Det är vår optimism som vi vill dela med oss av under 2015.” säger Pierre-André de Chalendar, ordförande och CEO i Saint-Gobain.

ETT ÅR FYLLT AV JUBILEUMSAKTIVITER

Den 9 januari 2015 i Shanghai invigde Pierre-André de Chalendar, ordförande och CEO i Saint-Gobain, jubileumsåret som kommer att omfatta en rad olika aktiviter:

• Futuristiska paviljonger öppna för allmänheten som visar koncernens innovationskapacitet och expertkunskap. Paviljongerna kommer att visas på flera ställen i världen och ger besökarna en sensorisk och artistisk upplevelse:
    o  Shanghai, Kina, i januari
    o  São Paulo, Brasilien, i april
    o  Philadelphia, USA, i juni
    o  Paris, Frankrike, i oktober
  • En virtuell utställning på fem språk (franska, engelska, tyska, spanska och portugisiska) som publiceras i februari. Med mer än 700 historiska dokument ger Saint-Gobain alla en möjlighet att utforska och lära sig mer om koncernens historia med bl.a. aldrig tidigare publicerade dokument och personliga berättelser. Utställningen omfattar sex olika teman som ger besökarna djupare kunskap om Saint-Gobains innovationer (Transformation of Material; From Advertising to Marketing; Saint-Gobain throughout the World; Major Achievements; The Word of Work; Corporate Governance and Culture). Dessutom får man uppleva en spektakulär 3D-konstruktion av fabriken för tillverkning av spegelglas (Manufacture des Glaces) som den skulle sett ut vid tiden för franska revolutionen.  Besökare kan själva bidra till utställningen genom att ladda upp sina personliga bilder och berättelser.
  • En jubileumsbok med QR-länkar till den virtuella utställningen kommer att publiceras av Editions Albin Michel under våren 2015. Jubileumsboken trycks på fem språk (franska, engelska, tyska, spanska och portugisiska). Denna jubileumsbok berättar om koncernens historia och ger läsaren möjlighet att lära mer om Saint-Gobain.
  • World 350 - ett gratisspel för smartphones och läsplattor. World 350 ger spelaren möjlighet att prova sina digitala färdigheter och att tävla mot vänner. Uppgiften går ut på att bygga hus på planeten World 350. Spelet lanseras under våren 2015.
  • Den stora jubileumsdagen kommer att firas den 15 oktober över hela världen med alla anställda.

350 ÅRS HISTORIA

Saint-Gobains historia präglas av diversifiering och omfokusering. Trots detta har koncernen kvar sin ursprungliga verksamhet – tillverkning av planglas – även om just denna verksamhet endast svar för 11 % av dagens intäkter. Tidigt insågs vikten av innovation och internationalisering.

1600-talet
Ludvig XIV med den pådrivande minister Jean-Baptiste Colbert grundar fabriken för tillverkning av spegelglas (La Manufacture royale des glaces) för att utmana de framstående tillverkarna i Venedig.

1700-talet
Speglar blir moderna och så småningom också billigare. Fabriken La Manufacture, som nu har mer än 1.000 anställda, moderniseras och blir mycket framgångsrik under resten av seklet.

1800-talet
Saint-Gobain möter hård internationell konkurrens och diversifierar till den kemiska industrin. I slutet av seklet är glas- och kemikalieverksamheterna ungefär lika stora. Efterfrågan på fasadglas ökar när arkitekterna börjar använda järn- och stålkonstruktioner för offentliga byggnader som t.ex. stationer, arkader och marknader. Detta ger ett uppsving för glastillverkningen vid La Manufacture.

1900-talet
Vid den här tiden tillverkar Saint-Gobain alla typer av glasprodukter (planglas, flaskor, optiskt glas, glasfiber etc.). Den framväxande bilindustrin och modern arkitektur med stora glasytor ger koncernen nya marknader. 1970 går Saint-Gobain samman med Pont-à-Mousson som tillverkar centrifugalgjutna gjutjärnsrör. Detta leder till nationalisering (1982) och senare till privatisering (1986), ökade investeringar i forskning och utveckling, expansion till nya geografiska marknader samt förvärv och försäljningar av olika verksamheter. Bland förvärven kan nämnas Norton 1990 som gav Saint-Gobain en tätposition inom högteknologiska material (slipmaterial, keramer och plaster). Saint-Gobain fick en ledande position inom marknaden för distribution av byggnadsmaterial genom förvärvet av Poliet (Point.P, Lapeyre och Weber) 1996 som svarar för 45 % av försäljningen (2013).

2000-talet
Saint-Gobain fokuserar på en strategi för hållbar utveckling och boende samtidigt som man fortsätter med de industriinriktade marknaderna. Koncernen fortsätter att växa på nya geografiska marknader och gör flera stora förvärv för att öka verksamheten inom distribution av byggnadsmaterial i Europa (British Plaster Board 2005 och Maxit 2007).