Skärpta krav ger uppdaterat beräkningsprogram

Skärpta krav ger uppdaterat beräkningsprogram

Isovers användarvänliga beräkningsprogram Isover Energi 3 för byggisolering är nu lanserat och finns för nedladdning på hemsidan. Programmet tar hänsyn till BBR:s skärpta krav, vilka blev obligatoriska att använda från den 1 januari 2010.

– De nya kraven avser framförallt området energihushållning och i vår nya version av Isover Energi 3 är alla beräkningar gjorda utifrån Boverkets skärpta krav, säger Mats Vallmark och Rouzbeh Moghadam, utvecklingsingenjörer på Saint-Gobain Isover.

Boverkets Byggregler, BBR, gäller för nyproducerade byggnader och för tillbyggnader.

– Isover Energi har funnits i många år och är uppskattat för att på ett enkelt sätt ge en bra och översiktlig bild av byggnadens energiprestanda. För den som vill testköra programmet finns en demoversion för kostnadsfri nedladdning, säger Rouzbeh.

Isover Energi 3 kan med fördel användas av byggherrar, projektörer, entreprenörer, forskare och studerande. Läs mer om möjligheterna med programmet samt licenskostnader på isover.se

Saint-Gobain Isover AB, som är en del av Saint-Gobain Isover Scandinavia, marknadsför produkter under namnet Isover och är landets största och ledande leverantör av isolermaterial. Företaget har fabriker i Billesholm i Sverige och i Vamdrup i Danmark. Saint-Gobain Isover Scandinavia har ca 720 anställda, varav ca 480 är placerade i Sverige. År 2008 omsatte Saint-Gobain Isover AB drygt 1 miljard SEK. Verksamheten ingår i den franska koncernen Saint-Gobain, som består av mer än 1.200 konsoliderade företag med drygt 200.000 anställda och som har tillverkning i 57 länder över hela världen. År 2008 hade Saint-Gobain-koncernen en omsättning på ca 44 miljarder Euro