IST nyanställer och öppnar kontor i Linköping

Edtechbolaget IST öppnar kontor i Linköping och startar samtidigt upp ett helt nytt verksamhetsområde, IST Home. Företaget räknar med att rekrytera 20 personer under 2017.

– Det finns flera anledningar till att vi väljer att etablera oss i Linköping. Här finns en mycket bra tillväxtmiljö för startups men även en närhet till universitetet och kompetenta människor. Vi har dessutom flera kunder i regionen som vi gärna vill komma närmare geografiskt, säger Tommy Eklund, vd på IST.

Skapa värde för hemmenIST är Nordens största leverantör av IT-lösningar för skola och barnomsorg. Med nya verksamhetsområdet IST Home tar företaget klivet över till en ny arena, hemmen. Syftet är att utveckla lösningar som förenklar samarbetet mellan hemmen och skolan.

– Forskning visar att ett bra samarbete mellan hem och skola främjar elevers utveckling och lärande. Trots det finns det ofta ett gap här emellan, det vill vi förändra, säger Tommy Eklund.

Framtidens ledare
Kontoret i Linköping kommer att ledas av Anna Brynås, som tidigare i år utsågs till Framtidens kvinnliga ledare 2016 av chefsorganisationen Ledarna. Hon är född och uppvuxen i Linköping och kommer närmast från Swedish Biogas International där hon verkat som vd och koncernchef.

– Det ska bli oerhört spännande att vara med och starta upp IST Home. Utbildning är en samhällsinvestering och det finns enorma möjligheter när det gäller att skapa bättre förutsättningar för barnens lärande, säger Anna Brynås.

Rekrytering pågår
IST:s kontor i Linköping ska vara igång redan i början av januari och ligger i det så kallade Miljonpalatset, centralt i staden. Omkring 20 personer kommer att rekryteras under 2017, bland annat utvecklare och projektledare.

– Vi söker duktiga och engagerade utvecklare som vill utveckla mobil- och webbappar med den senaste tekniken, både för front-end och back-end. Vi kommer att utveckla lösningar som kan hjälpa familjer i vardagen, och här ser vi stora möjligheter att göra en skillnad, säger Mikael Adlers, utvecklingschef IST Home