IST och MobilityGuard samverkar för säkerhet i dagens och framtidens skola!

IST och MobilityGuard har tecknat ett avtal, till ett värde av cirka 75 miljoner SEK som kommer erbjuda ISTs kunder den säkerhetslösning som krävs för dagens och framtidens skola.

Lösningen ger möjlighet för elever, lärare och föräldrar att enkelt och säkert använda de funktioner som IST Applications och Dexter erbjuder i molnet.

Tekniskt innehåller lösningen stark identifiering av användaren samt stöd för Single Sign-On och identitetsfederation.

Säkerhet blir genom avtalet en naturlig del i ISTs leverans och lösningen uppfyller alla de höga krav som Datainspektionens ställer på skydd av skolsystem.

IST och MobilityGuard har sedan många år tillbaka ett bra samarbete och detta avtal har knutit företagen ännu närmare varandra. IST har därmed valt MobilityGuard som den rekommenderade säkerhetslösningen för sina produkter och tjänster.

Björn Andersson, VD, IST Sverige, säger: ”Vi ser MobilityGuard som en strategiskt viktig partner för att kunna erbjuda våra kunder en komplett lösning med skolsystem där IT-säkerheten är a och o.”

”Vi har arbetat många år tillsammans med IST vilket har varit både givande och intressant. Nu ser vi fram emot att få vara med och leverera en säkerhetslösning till ISTs imponerande produktportfölj.” säger MobilityGuards VD och grundare Johan Sundström.

Om IST
IST har i mer än 30 år levererat IT-lösninger och tjänster med målet att göra vardagen enklare för alla som arbetar inom skolan. IST har cirka 260 anställda, varav ungefär hälften har en bakgrund som lärare eller skolledare. Inom företaget finns många experter på kommunala processer, förvaltning, skola, pedagogik och lärande. Man har kontor i Sverige, Norge och Danmark.

Om MobilityGuard
MobilityGuard är en av de ledande aktörerna i världen inom området IT-säkerhet. Man utvecklar innovativa tekniska produkter och tjänster för säker åtkomst, identitetshantering och elektronisk signering. MobilityGuard är den största leverantören av federationstjänster i Europa. Man har sitt huvudkontor i Göteborg och marknadsför och säljer säkerhetslösmingar i Europa och Amerika via utvalda samarbetspartners.

Mikael Wahlberg

Presskontakt Chief Growth Officer +46 70 985 02 72