Trondheimskolan möter framtiden med ny lärplattform från IST

Trondheim kommun har valt IST som leverantör av ny lärplattform till Trondheimsskolan. IST Lärande är den enda lärandelösningen i världen som möter användarna i den miljö de har valt att jobba i istället för att tvinga in användaren i en annan miljö. Systemet anpassar sig till användaren istället för tvärtom.

”Vi har cirka 500 000 användare av vår lärandelösning i Sverige. Nu lanserar vi nästa generation av IST Lärande, med fokus på användarupplevelsen och samarbete” säger Björn Andersson, Head of Business Region Sweden på IST. ”Trondheim kommuns mål med upphandlingen var att få en framtidssäkrad lärplattform som förenklar vardagen för både lärare och elever.”

Trondheim kommun berättar på sin hemsida att IST levererade den bästa lösningen och utmärkte sig genom att vara en lösning som både integrerar väl med andra lösningar och system inom skolområdet och har ett konkurrenskraftigt pris. Annat som nämns som avgörande i valet av ISTs lärandelösning är integrationen med Google Apps for Eduaction (GAfE) och att den även kan integrera lösningar från andra leverantörer, som Microsoft och dess Office 365-plattform. Planering, utvärderingar och omdömen görs i IST Lärande men den dagliga undervisningen görs till stor del i Google Classroom. Detta betyder att eleverna primärt kommer att använda Google i sitt dagliga arbete.

Pontus Albinzon, Head of Partners & Acquisitions beskriver vad det unika med IST Lärande är: ”Till skillnad från andra lärplattformar är IST Lärande en utökning av GAfE istället för att vara ett system vid sidan av. IST Lärande ger lärare möjlighet att jobba med planering, omdöme och uppföljning i enlighet med skollag, styrdokument och allmänna råd samt kommunicera med elever och föräldrar, inom en och samma plattform - GAfE. IST tar ansvar för att känslig information lagras och hanteras på ett korrekt sätt. Användarna kan känna sig trygga utan att behöva fundera på var information lagras.”

• Utbildning

IST har i mer än 30 år levererat IT-lösninger och tjänster med målet att göra vardagen enklare för alla som arbetar inom skolan. IST har cirka 260 anställda, varav ungefär hälften har en bakgrund som lärare eller skolledare. Inom företaget finns många experter på kommunala processer, förvaltning, skola, pedagogik och lärande. Man har kontor i Sverige, Norge och Danmark.

Mikael Wahlberg

Presskontakt Chief Growth Officer +46 70 985 02 72