International Motors Nordic förvärvar Isuzu Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2015 07:00 CET

International Motors Nordic AB, moderbolag till SUBARU Nordic AB, har förvärvat Isuzu Sverige AB och är därmed auktoriserad generalagent för varumärket från första december.

Isuzu Sverige blev 1 december ett dotterbolag till International Motors Nordic AB, som via Subaru Nordic också är nordisk generalagent för Subaru. Förvärvet innebär att huvudkontor samt bil- och reservdelslager flyttar till Malmö, vilket kommer att generera såväl investeringar som flera nyanställningar.

– Isuzu kommer att dela samma vision som gjort Subaru till ett snabbt växande och framgångsrikt bilmärke: Nöjd personal och nöjda återförsäljare, vilket i förlängningen gett nöjda bilägare, säger Torbjörn Lillrud, vd för International Motors Nordic AB.

– Vårt mål är att inom två år tredubbla försäljningen i Sverige. Vi ska vara bland Topp-3 i pickup-segmentet. Isuzu D-Max har en marknadsandel i Europa på 15 procent. Det ska vi överträffa, säger Torbjörn Lillrud.

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas cirka 670.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu D-Max har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och ett koldioxid-utsläpp på endast 192 g/km, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt.

Kommentarer (0)