Mer säkerhet

Nya Isuzu D-Max sätter ny standard för pickuper när det gäller säkerhet med sitt nya, avancerade förarassistanssystem ADAS. Systemet bygger på en stereokamera, som kompletterats med såväl radar som sonar. I skrivande stund finns ingen konkurrerande modell i pickupsegmentet som erbjuder lika många funktioner.

ADAS blir standard i alla utföranden och hjälper föraren att hålla koll på vad som händer runt om bilen. Totalt innefattar systemet hela elva funktioner för att erbjuda klassens allra högsta säkerhet.

• Autobroms – stereokameran upptäcker alla hinder framför fordonet, varnar och bromsar för att undvika en kollision. Systemet fungerar även vid mötande trafik när man svänger i en korsning och förhindrar oavsiktlig acceleration mot ett hinder.
  • Adaptiv farthållare – håller det önskade avståndet till framförvarande fordon och startar automatiskt efter ett stopp.
  • Skyltigenkänning – läser av hastighetsskyltar, håller tillåten hastighet och visar gällande begränsning i displayen framför föraren. Föraren kan även välja maxhastighet manuellt.
  • Automatiskt helljus – bländar av vid möte och aktiverar igen när vägen är fri.
  • Uppmärksamhetshjälp – varnar när bilen vinglar i körfältet.
  • Filhållningsassistans – varnar med vibrationer i ratten när fordonet oavsiktligt lämnar sitt körfält.
  • Automatisk återstyrning – styr tillbaka fordonet i körfältet även vid filbyte om annat fordon befinner sig i den andra filen.
  • Döda-vinkel-varning – varnar för bakomvarande trafik vid filbyte.
  • Korsande trafik bakom bilen – varnar vid backning om det kommer fordon från höger eller vänster.
  • Parkeringshjälp – håller koll på hörnen fram och bak. Den bakre sensorn stängs av när släp är kopplat.
  • Seriekrock-broms – minskar risken för följdolyckor.

– Säkerheten är viktig för Isuzu och det nya systemet visar tydligt hur seriöst våra ingenjörer ser på saken, säger Per Håkansson, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige.

Helt nya Isuzu D-Max har Sverige-premiär efter årsskiftet, men går att boka redan nu.

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas drygt 700.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu Pickup har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och ett koldioxid-utsläpp på endast 183 g/km, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt. Sedan 2017 har Isuzu hela tio modeler I sitt program - allt från Base Single Cab till unika Isuzu AT 35.