Säkraste pickupen

Säkraste pickupen

Nya Isuzu D-Max fick full pott i Euro NCAP

Nya Isuzu D-Max belönades med fem stjärnor i senaste Euro NCAP. Isuzu är marknadens enda pickup som testats enligt det tuffare protokollet för 2020. Noterbart är också att ingen modell i segmentet tidigare erhållit lika högt betyg för sitt förarassistanssystem.

Izusus ingenjörer hade säkerheten i fokus när nya D-Max skulle utvecklas. Historiskt sett har transportfordon legat efter personbilarna när det gäller krockskydd och förarassistanssystem. Den tiden är nu historia. Nya D-Max sätter standard för segmentet och är först med att klara 5 stjärnor enligt det tuffare reglerna som gäller för 2020.

Den vridstyva ramen är konstruerad för att absorbera krockvåld och samtidigt vara skonsam för passagerare, barn, andra fordon och oskyddade trafikanter om oturen skulle vara framme. Den verkliga styrkan hos nya D-Max är dock det aktiva säkerhetssystemet ADAS, vars främsta uppgift är att förhindra att en olycka inträffar.

Lär mer om ADAS i ”relaterade dokument”

– Det är viktigt att skydda sina passagerare och medtrafikanter, men det allra bästa är ju om man kan förhindra att olyckor sker över huvud taget. Våra bilar är en arbetsplats för många av våra kunder. Vi ser fram emot att kunna erbjuda ett transportfordon med klassledande säkerhet på den svenska marknaden, säger Per Håkansson, varumärkesdirektör för Isuzu Sverige.

Länk till Euro NCAP:https://www.euroncap.com/en/results/Isuzu/D-Max/41401

Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas drygt 700.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu Pickup har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt.