Grattis Anna-Karin Hatt, ny IT- och regionminister!

Vi har nu äntligen fått en IT-minister som förhoppningsvis kan koncentrera sig på just IT-frågor. Grattis Anna-Karin Hatt, och grattis till alla oss som bor och verkar i Sverige. Jag tycker det visar att regeringen har förstått hur viktiga IT-frågorna faktiskt är för landets konkurrenskraft och välfärd.

Under flera år har regeringen arbetat med IT-frågor, men utan någon uppenbar samordning. Vi har också kritiserat regeringen för detta, och för att man inte tillvaratar IT i områden såsom miljö och skola. Därför ser vi mycket positivt på att IT-ministern numera får ansvar för t ex e-delegationens arbete samt IT-upphandlingsfrågor. Vi förväntar oss också att kombinationen av IT och regionfrågor kommer att ha stor betydelse när det gäller bredbandsutbyggnaden i hela landet.

Vår nya IT-minister har dock en fortsatt stor utmaning framför sig då det kommer till att påverka sina ministerkollegor. Det är ju vid användningen av IT som vi får de riktigt stora effekterna; IT i vården, IT för miljön, IT i skolan och e-förvaltning.

Men faktum kvarstår - regeringen har i och med den nya utnämningen sänt en signal om att IT och elektronisk infrastruktur är väsentligt för landets utveckling. Vi ser fram emot ett gott samarbete med IT-minister Anna-Karin Hatt och vill önska Dig ett stort lycka till!

Anne-Marie Fransson
Förbundsdirektör