Avtalsrörelsen startar för IT- och telekomsektorn

I årets avtalsrörelse förespråkar IT&Telekomföretagen en fortsatt utveckling av kollektivavtalen mot en allt mer företagsnära lönebildning och  flexibla anställningsvillkor. Detta är en förutsättning för en fortsatt konkurrenskraftig IT-och telekombransch i Sverige.

– Lönerna måste även fortsättningsvis sättas lokalt i företagen, utan centralt reglerade påslag. De ekonomiska förutsättningarna inom branschen varierar stort och avtalen måste ge våra medlemsföretag de bästa förutsättningarna att utvecklas i en allt hårdare internationell konkurrens. Detta är grunden för de krav vi i dag överlämnat till våra fackliga motparter, säger IT&Telekomföretagens förbundsdirektör Anne-Marie Fransson.

IT&Telekomföretagens styrelse har fastställt förbundets avtalskrav som idag överlämnats till de fackliga motparterna. Kraven har sitt ursprung i ett antal väl analyserade frågor som utgår ifrån företagens perspektiv i vardagen, såsom ökat lokalt ansvar, decentralisering och utveckling av nya modeller.

– Kraven handlar helt enkelt om att man måste utgå från företagets verklighet. T.ex. vill vi få en ökad flexibilitet i arbetstidsförläggningen och en löneprocess som är bättre anpassad till företagets operativa verklighet, säger Stefan Lennström, avtalsansvarig för telekomavtalet inom IT&Telekomföretagen.

– De centrala avtalen ska vara avtal utan på förhand fastställda löneökningstal. I stället ska de garantera en bra lokal lönebildningsprocess som håller god kvalitet ute i företagen - något som vi som part vill fortsätta arbetet med att säkerställa, avslutar Anne-Marie Fransson.

För ytterligare information:

Anne-Marie Fransson
förbundsdirektör
IT&Telekomföretagen
tfn: 070-345 69 50

Stefan Lennström
förhandlare/rådgivare, avtalsansvar Telekom
IT&Telekomföretagen
tfn: 070-345 69 66

• kollektivavtal
  • avtalsförhandlingar

IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och telekomsektorn, av alla storlekar, som valt att gemensamt driva och utveckla marknaden för IT såväl som IT-företagandets villkor. Vi är drygt 1000 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är också en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se