Byggbranschens viktigaste verktyg blir molntjänst

Under det anspråkslösa namnet Allmän material- och arbetsbeskrivning – AMA – döljer sig ett av de viktigaste verktygen för en bransch där en halv miljon människor arbetar och som omsätter 1 biljon (tusen miljarder) kronor per år. I AMA finns alla krav, standarder, metoder, material och projektfaser som kan förekomma i ett byggprojekt. Nu lanseras en helt ny molntjänst för AMA som Iteam har utvecklat på uppdrag av Svensk Byggtjänst.

Att driva ett byggprojekt är en komplicerad uppgift, det vet alla som har anlitat hantverkare hemma. Om man tänker sig att projektet inte skulle vara en bostadsrenovering utan ett helt bostadsområde eller en tågtunnel under Stockholm så inser man att ett sätt att verktyg för att hantera kravspecifikationer och projektledning är absolut nödvändigt. I byggbranschen pågår just nu också ett stort generationsskifte där kompetensen måste behållas när en ny generation gradvis ska ta över. Man vill också garantera att standarder följs, att kommunikationen fungerar och att ett hållbart tänkande vävs in i byggprocessen. Där kommer AMA in.

AMA är ursprungligen en bok med standardiserade beskrivningar av alla olika moment och byggdelar som kan förekomma i ett byggprojekt. Som ett led i att göra AMA mer tillgängligt och lättare än någonsin att använda har Svensk Byggtjänst givit Iteam uppdraget att utveckla ett webbaserat verktyg för att arbeta med AMA.

AMA beskrivningsverktyg är ett Google Docs-liknande verktyg där användarna i webbläsaren sätter ihop sin byggbeskrivning genom att välja relevanta specifikationskoder (enligt branschstandarden BSAB), och får ett skräddarsytt grunddokument att justera i innan man har en färdig specifikation. Till koderna finns informationstext från de olika AMA-utgåvorna, allmänna råd kring det specifika momentet eller materialet och färdiga texter där man bara behöver byta ut markerade frågetecken mot specifika mått eller värden för det egna projektet. När beskrivningen är klar exporterar man den enkelt med ett klick till färdig byggbeskrivning i Word- och Excel-format.

AMA beskrivningsverktyg är byggd på moderna tekniker så som Ext JS, Episerver CMS 6 R2 och Microsoft MVC.  Inbyggt finns användarvänliga funktioner för innehållsredigering och systemet är optimerat för hastighet eftersom endast den information som behövs laddas in vid rätt tillfälle med hjälp av AJAX. Tillsammans utgör det avancerade gränssnittet och en backend byggd med EPiServer en lättanvänd applikation där man som användare aldrig behöver vara rädd för att tappa ändringar. Man kan mitt i arbetet stänga ett dokument och fortsätta med det senare på valfri dator med internetuppkoppling. Att arbeta flera personer från olika datorer samtidigt i samma byggbeskrivning är något som verktyget redan från början designats för, eftersom detta ofta är en förutsättning under specifikation av komplicerade projekt.

Läs mer om AMA Beskrivningsverktyg på byggtjanst.se.

• byggbranschen
  • molntjänster
  • google docs
  • webbverktyg
  • standarder

Om Iteam

Iteam är en teknikbyrå i Stockholm. Vi utvecklar smarta webblösningar som t ex communities, intranät och integration. Med ett starkt nätverk och etablerade samarbeten med Sveriges bästa webbyråer och formgivare kan Iteam erbjuda kunderna heltäckande tjänster inom webbutveckling.

Iteam grundades redan 1995 och har trippel a-rating enligt Kreditor (AAA) och är certifierad partner till Microsoft, Apple, RSA, Cisco, Symantec och DIBS. Bland våra större kunder finns Academic Work, Alcro-Beckers, Trygghetsrådet, Svensk Byggtjänst och Shake My World. 2009 belönades Iteam med EPiServers pris för bästa intranät i EPiServer Awards för ett projekt till Absolut Company, i tre år i rad har Iteam haft dejtingsajten Shake My World på IDGs Topp 100 lista. Besök www.iteam.se för mer information.