5 karriärtips till dig som är student

Karriärtips för studenter – till dig som är student, närmar dig examen och har huvudet fullt av tankar och oro för att söka ditt första heltidsjobb

Vi är redan inne i mitten av mars och för de som pluggar sista året på högskola eller universitet innebär det att man börjar kunna se slutet. Slutet på studietiden alltså, och samtidigt se den beryktade Arbetsmarknaden närma sig. Det är många tankar som tenderar att dyka upp i samband med det. Vad vill jag jobba med? Hur tar jag mig dit? Vad kan jag förvänta mig av mitt första jobb?

Förra året snubblade jag över en artikel skriven av Nina Amjadi, tidigare student vid Hyper Island. Artikeln handlade om karriärtips hon skulle velat ha gett till sig själv när hon som student närmade sig examen och undrade vad det skulle bli av henne i framtiden. Förhoppningsvis kan de kanske även hjälpa dig lite på vägen. Här kommer Ninas fem karriärtips:

1.Lär känna din 85-åring

Det här är faktiskt ett tips som jag läst om tidigare, bland annat i Nina Åkestams Meningen med hela skiten. Tipset, eller övningen, går ut på att ta reda på vem du vill vara när du är 85 år och pensionär. Vad vill du kunna se tillbaka på och vad vill du kunna skryta om då? Vill du vara en person som rest väldigt långt, någon som bidragit till att göra världen till en bättre plats eller någon som alltid värnat om och fört familjen samman? Oavsett vad du kommer fram till, låt det vara din kompass i livet och hjälpa dig att ta avgörande beslut för din framtid.

2.Vad är du villig att ge upp din sömn för?

Vad är det för något som motiverar dig, som driver dig och ibland till och med håller dig vaken om nätterna? Vad är det du brinner för? Ta reda på vad din ”det här skulle jag kunna göra gratis”-passion är och gör det. När du känner dig passionerad är det enklare att fatta beslut, att utvecklas och att arbeta hårt. Dessutom tenderar passion att lysa igenom och vem vet, kanske är det den där glöden som gör att du landar ditt drömjobb.

3.Ditt första jobb är bara ditt första jobb

Du behöver inte stressa sönder över var ditt första jobb kommer att vara eller vilken roll du kommer att få. Det är din första anhalt och definitivt inte den sista. När du fyller 50 kommer du ändå ha tid att byta karriär minst fem gånger och göra ett fantastiskt jobb inom alla fem. Var du än hamnar kommer du att lära dig massor och allt du lär dig hjälper dig att formas till din 85-åring.

4.Engagera dig, jobba hårt och skippa egot

Det här rådet är väl på inget sätt nytt, utan snarare något som alla tänkt på någon gång. Men det kan vara bra att reflektera över att det är något du bör ta till dig var du än befinner dig i din karriär. Att engagera sig till 100% ger tio gånger så stor utdelning som att göra något halvhjärtat. Och arbeta alltid, alltid hårt. Ingen gillar lata människor. Ingen vet vad du kan förrän du visat det i handling – så var ödmjuk och arbeta hårt.

Eller förresten. Det finns ju faktiskt en person som gillar lata människor. Bill Gates! Men jag väljer att tolka käre Mr Gates som så att om du är super-duper-engagerad, så pass engagerad att du blir en fantastisk problemlösare, ja då är det helt ok.

karriärtips Gates

5.Omge dig med stjärnor

Vi behöver omge oss med bra människor, och allra helst de bästa. Det är de människorna som du delar med- och motgångar med. De kan vara avgörande för din utveckling. När du hittat dessa människor, berätta för dem om din 85-åring och låt dem hjälpa dig att navigera fram genom svåra beslut för att ta dig dit du vill.

Så, det var 5 små karriärtips som förhoppningsvis kan väcka några tankar eller ge dig lite vägledning när det blir för mycket tankar. Och glöm inte att på samma sätt som företag letar efter studenter med potential, letar du som student efter företag med potential att hjälpa dig att lyckas. Glöm inte bort det i arbetssökande och intervjusituationer.

Itero Academy – starten på din karriär?

Tror du att ditt första jobb kan vara på Itero? Vad roligt! Då borde du läsa mer om Itero Academy – vårt traineeprogram för nyutexaminerade studenter. Ta chansen och kickstarta din karriär samtidigt som du omger dig med alla stjärnor som arbetar här. Vi lovar att hjälpa dig att växa.