Full fart på Itrim-center i TV4 Nyheterna

På TV4 Nyheterna igår var det ett reportage om att svenskarna blir allt fetare. Men det gäller inte alla svenskar – framför allt inte Itrims kunder! Reportaget illustrerades av ett filmat inslag från Itrim Kungsholmen och där var det var full fart i cirkeln denna torsdagskväll och energin var på topp. Se nyhetsinslaget, och passa på att få en titt på ett Itrim-center, HÄR.

För mer information kontakta Sofia Heurlin, informationsansvarig Itrim Sverige AB på sofia.heurlin@itrim.se

Om Statistisk Årsbok för Sverige från SCB
Varje år släpper SCB (Statistiska Centralbyrån) en "Statistisk årsbok för Sverige" där man kan utläsa många olika trender och tendenser. Igår släpptes Statistisk årsbok för Sverige 2010 och en trend man kan utläsa är att befolkningens kroppsvikt har ökat under mer än tre decennier – för män och kvinnor i samtliga åldersgrupper.

Bland de svenska männen är nu 53 procent överviktiga och bland kvinnorna 37 procent. Enligt SCB kan en av förklaringarna till vår viktökning möjligen vara att 90 procent nu har tillgång till dator i hemmet. Vilket man ju då kan misstänka betyder mer stillasittande. Dessutom äter svensken mer: på tre decennier har medelsvenskens dagliga energitillförsel från livsmedel ökat med cirka 7 procent till drygt 3 100 kalorier. Och dricker mer energirika drycker: under 2009 konsumerade vi även mer alkohol, framförallt vin och starköl. Sedan 1990 har denna konsumtion ökat avsevärt, för starköl med cirka 70 procent och för vin med cirka 80 procent. Läs pressmeddelande från SCB om Statistiks årsbok från Sverige HÄR.

• viktminskningsresultat
  • scb