Itrims VD jury i Idéfabriken på SVT

Itrims VD och medgrundare Martin Anderlind ingår i den jury som ska hjälpa unga entreprenörer gå från idé till succéföretag i nya tv-serien Idéfabriken på SVT. Martin Anderlind har en gedigen erfarenhet som entreprenör, bl a som medgrundare till konsultföretaget Netsolutions som senare fusionerades med Framtidsfabriken (Framfab).

I Idéfabriken får nio unga entreprenörer hjälp av expertcoacher för att förverkliga drömmen om att starta ett framgångsrikt företag. Dessutom sporras och bedöms deltagarna av en jury där bl a Martin Anderlind ingår.

- Det var väldigt givande att få lära känna och jobba med dessa unga stjärnskott. Jag hoppas att programmet kan bidra till att unga som funderar på en framtid som entreprenörer, precis som jag gjorde, faktiskt vågar ta steget att förverkliga sina idéer och sig själva och samtidigt skapa nya jobb och ett bättre samhälle, säger Martin Anderlind.

Idéfabriken är ett UR-program och kommer att ingå i 9-klassares utbildning inom entreprenörskap. Seriestart för programmet är måndagen den 5:e mars kl 22.00 på SVT 1.

Om Martin Anderlind
Martin Anderlind är VD på och medgrundare till den svenska viktminskningskedjan Itrim. 1995 var han med och startade konsultföretaget Netsolutions som senare fusionerades med Framtidsfabriken (Framfab) och börsnoterades. Martin har även varit verksam som VD för riskkapitalbolaget Framfab Innovation och har mångårig erfarenhet av ägarfrågor och styrelsearbete från finansbolaget Captive Finance Ltd. (säte Hongkong), marknadsundersökningsföretaget QuickWise AB, barnproduktföretaget Baby Björn AB mfl. Martin har en civilekonomexamen från Uppsala Universitet och har även studerat vid MIT Sloan och Harvard Business School i Boston, USA.

Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är en svensk viktminskningskedja som genom individuell rådgivning och gruppträffar hjälper människor till ett lättare och friskare liv. Itrimprogrammet bygger på forskning och på Livsmedelsverkets rekommendationer. En vetenskaplig studie av Itrims viktminskningsresultat visar att kunderna i snitt går ner 10,8 kilo med en midjereduktion på 11,8 cm under de tio första veckorna och att 74% fullföljer första året med bibehållna resultat. Kunder som fullföljer programmets andra år förlorar i snitt 12,3 kilo och 14,1 cm. Dessa resultat gör Itrim världsledande inom varaktig viktminskning. Itrim är ett av Sveriges snabbast växande företag och utsågs 2011 för tredje gången till sk Gasellföretag av affärstidningen Dagens Industri.

• Idéfabriken
  • viktminskningskedjan