Bränn rätt - bränn fett och inte muskler när du tränar

Nyckeln till en lyckad viktnedgång kräver att kroppen gör av med mer energi än den får i sig. Vid energiunderskott tar kroppen av sina depåer, och tränar man utan att få i sig tillräckligt med protein bränner kroppen både muskler och fett. Äter du till exempel lågenergikost och får i sig färre kalorier är det alltså viktigt att se till att ha koll på ditt proteinintag.

En enkel guide till rätt mängd protein är till exempel Itrims Handflatemetod som måttar hur mycket protein du ska äta.

Nedan följer fem enkla knep för att lyckas- av Anna Eliasson, programansvarig, Itrim.

1. Bra proteinkällor

De vanligaste proteinkällorna är fisk, kyckling och kalkon. För att få variation i maten kan det vara kul att prova några alternativa proteinkällor ibland, såsom kvarg, keso eller tofu! För dig som föredrar en vegetarisk livsstil så är quinoa ett perfekt spannmål med hög proteinhalt. Kombinera med baljväxter som bönor, ärtor och linser, så får du i dig en perfekt kombination av aminosyror som proteinerna innehåller.

2. Läs innehållsförteckningen

Ta för vana att läsa innehållsförteckningen när du handlar – en kvarg som är smaksatt kan innehålla betydligt mindre protein och mer än dubbelt så mycket energi som en naturell variant.

3. Är rätt mängd protein

För att måtta hur mycket protein du ska äta vid varje måltid kan du använda dig av Itrims Handflatmetod – de är en enkel guide som visar rätt mängd protein som behövs.

4. Var rädd om dina muskler

Efter ett träningspass är det viktigt att fylla på med energi, både kolhydrater och protein. En snabb lösning kan vara att äta en proteinbar eller varför inte göra en smoothie?

5. Ta hjälp av en expert

Är du osäker på vad som är rätt för just dig? Kontakta en hälsocoach eller dietist så kan ni tillsammans utforma en plan som är individanpassad.