Hälsokedjan Itrim expanderar kraftigt i Tyskland

Den svenska hälsokedjan Itrim startade 2003 och har sedan dess etablerat sig som en av världens mest effektiva metoder för hållbar hälsa och varaktig viktminskning. Medlemsresultaten från Itrims unika viktkoncept har genom åren blivit publicerade i ansedda vetenskapliga tidskrifter såsom American Journal of Clinical Nutrition. Itrim finns idag på ett 40-tal orter i Sverige, i USA, Kina samt på sex orter i Tyskland. Nu expanderar itrim ytterligare på den tyska marknaden genom att öppna hela 11 nya anläggningar.

• -Vi är så glada över att kunna fortsätta vår resa och hjälpa fler människor till lätta och friska liv, säger Anders Söderlund, vd Itrim International. En majoritet av tyskarna lider, liksom i övriga länder i västvärlden, av ohälsa och överviktproblematik. Genom att nu samarbeta med ett antal etablerade och trovärdiga friskvårdsanläggningar i München och Köln, kommer vi tillsammans kunna hjälpa många att skaffa sig hållbara mat- och träningsvanor, vilket känns mycket roligt!, fortsätter Anders.

Enligt WHO Global Health Observatory Data, 2008 skiljer sig hälsostatistiken i Tyskland inte mycket från Sverige eller övriga europeiska länder. Strax över 60 procent av den vuxna befolkningen är överviktig och 25 procent klassas som feta.

Itrims program är enkelt att implementera och hantera för en friskvårdsanläggning samtidigt som det genererar ett extremt bra och hållbart resultat för medlemmarna. Därutöver ger Itrim ett försäljnings- och marknadsföringsstöd samt utbildning till sina anställda.

- Itrim är det perfekta viktminskningsprogrammet. Jag har aldrig sätt något liknande på tyska marknaden som baseras på riktig vetenskaplig kunskap, säger Gernot Brecht, ägare av ansedda ”Cardio Fitness Club Starnberg” i München och ny samarbetspartner till Itrim.

Efter bara fyra månader har Cardio Fitness Club Starnberg fått fler medlemmar än beräkna.

• -Kombinationen av hållbara matvanor och effektiv träning samt den långsiktiga motivationen som de fått av Itrim-coacherna gör att våra medlemmar älskar Itrim-konceptet, fortsätter Gernot Brecht.

Marc Linzenich, grundare och vd till ”Linzenich Fitnessgruppe” som är en av Tysklands mest respektabla friskvårdskedjor, säger följande om varför de valt att samarbeta med Itrim:

• -Vi har under flera år letat efter ett program som genererar långsiktig framgång för våra medlemmar och därmed högsta kundnöjdhet. Vi har därför provat det ena och det andra konceptet men egentligen är det inte förrän nu med Itrim som vi hittat ett program och innehåll som vi tycker matchar vad vi letat efter. Våra dietister har speciellt saknat den professionella delen med beteendeterapi som Itrim-programmet innehåller hos tidigare hälsokoncept. Detta är en mycket viktig anledning till vårt beslut att samarbeta med Itrim.

För närvarande pågår en massiv utbildningsinsats för cirka 80 kommande Itrim-medarbetare, varav ett 30-tal coacher, som redan under september månad kommer att starta upp Itrim-verksamheten på de nya anläggningarna. En Hälsocoach inom Itrim går som regel minst tre veckors grundutbildning, för att sedan fortlöpande komplettera sin utbildning under sin Itrim-karriär. Inom Itrim Academy finns även en coach-certifierande utbildning, där Itrims coacher efter ett halvårs extra studier diplomeras till coacher.

Här öppnar Itrim i Tyskland:

• -Kempten, f+p medical fitness
  • -Siegburg, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Leverkusen, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Langenfeld, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Kürten, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Bursheid, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Bergish Gladbach, Family Fitness (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Lützenkirchen, Sportsclub4 (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Olpe, Sportsclub4 (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Lindar, Sportsclub4 (Linzenich Fitnessgruppe)
  • -Holweide-Köln, Sportsclub4 (Linzenich Fitnessgruppe)