SÖMN, HÄLSA OCH VIKT - 7 steg till bättre sömn

Bra mat och regelbunden träning är en viktig del i en sund livsstil. Men senare års forskning visar att även våra sömnvanor styr hur vi mår, vad vi väger och hur vi åldras. Läs mer om sömn och hur du ska göra för att få till din skönhetsömn:

När vi sover sker den viktiga återhämtningen av både kropp och knopp. God sömn minskar de negativa effekterna av stress och kroppen tillgodoser sig med några av våra viktigaste reparerande hormoner.

• -Sover du gott kan du känna dig i balans, pigg och alert, du kanske löser problem lättare och har bättre minnesförmåga. Sover du dåligt ökar risken för en rad sjukdomar. Ditt immunförsvar försämras och risken för exempelvis diabetes, högt blodtryck och fetma ökar, säger Anna Eliasson, programansvarig, Itrim.

Sömn och vikt

• -Om du sover dåligt eller för lite så minskar halterna av hormonet leptin, samtidigt som halterna av ett annat hormon, ghrelin ökar. Förenklat kan man säga att leptin och ghrelin samarbetar för att balansera hunger och mättnadskänsla. Om du sover för lite och rubbar denna balans kommer du lättare att känna hunger. Sömnbrist kan alltså stimulera dig till att äta mer. Se alltså till att sova ordentligt om du vill hålla koll på hungerkänslorna, säger Anna Eliasson, programansvarig, Itrim.

SÖMNOPTIMERING

1. TRÄNA

Regelbunden träning ökar förutsättningarna för en god natts sömn. Försök träna så tidigt på dagen som möjligt för att kroppen inte ska vara ”uppe i varv” när det är dags att sova.

2. SAMMA TID VARJE DAG

Försök att hålla regelbundna tider för sömn. Lägg dig och stig upp på samma tider för att behålla kroppens rytm.

3. UNDVIK KAFFE, ALKOHOL OCH SENA MÅLTIDER

Grönt och svart te innehåller lika mycket koffein som kaffe. Ska du dricka något varmt på kvällen är örtte eller rött te att rekommendera. Däremot bör du undvika fet mat och alkohol på kvällen, låt det gå minst tre timmar efter att du ätit tills det att du lägger dig. Avstå rökning helt. Eftersom rökning sänker nivån av det viktiga sömnhormonet melatonin.

4. GÖR SOVRUMMET TILL EN LUGN PLATS FÖR VILA.

Försök att inte göra det till en arbetsplats. Kanske till och med införa skärmförbud i sovrummet?

5. VARVA NED INFÖR NATTEN

Utsätt dig inte för starkt ljus eller ljud innan du ska sova. Undvik att stirra in i en skärm. Ta ett varmt bad istället! Det blå ljuset från din skärm påminner om dagsljus och stör kroppens dygnsrytm. Välj hellre att varva ner med en ”riktig” bok, ett klart bättre alternativ än att surfa på Facebook, det sista du gör innan du somnar!

6. HÅLL SOVRUMMET MÖRKT OCH SVALT

Dra för gardinerna och undvik att ha en nattlampa på. Håll sovrummet svalt så signalerar det till kroppen att det är dags att sova.

7. GOOD MORNING, SUNSHINE!

När du vaknar, tänd upp ordentligt och släpp in dagsljuset. Då går det snabbare att bli pigg.

Källa: Anna Eliasson, programansvarig, Itrim

• Hälso-, sjukvård

Itrim Sverige AB är ett svenskt företag som genom personligt stöd hjälper människor till en hållbar hälsa genom förbättrade mat- och motionsvanor. Itrim startade 2003 och finns idag på över 50 ställen i Sverige, USA, Tyskland och Kina.