Stark tillväxt för Itrim (+157 %)

Franchisegivaren Itrim Sverige ABs bokslut för 2006 uppvisar en mycket kraftig omsättningstillväxt och ett fortsatt positivt driftsresultat. Omsättningen ökade med 157 % till 13 993 ksek (5 436). På två år har omsättningen ökat med 855 %. Förra verksamhetsåret innebar många stora framsteg för svenska viktminsknings- och motionskedjan Itrim. En presentation av en vetenskaplig studie av Itrims program på Läkarstämman hösten 2006, ger fog för att anta att Itrims viktprogram är en av världens mest effektiva metoder för att hantera problemen med den växande övervikten och dess följdsjukdomar. Resultatet efter finansnetto uppgick till -1 178 ksek (-807). Det negativa resultatet är en följd av den snabba expansionen. Driftsresultatet (resultat före intäkter och kostnader till följd av expansionen) var under 2006 fortsatt positivt. - Antalet öppnade Itrim-center har under 2006 och våren 2007 ökat från 10 till 19. Och ytterligare nio franchisetagare har tecknat avtal och kommer att öppna sina center under hösten . Vi expanderar över hela landet och tecknade t ex nyligen ett avtal med en franchisetagare i Östersund. Dessutom satsar vi nu på att föra Itrimkonceptet utomlands, säger Justus Jondal, VD på Itrim Sverige. Mot bakgrund av omsättningsutvecklingen under inledningen av 2007, tillväxt i antal kunder på befintliga center, tillväxt genom nya center samt utökat tjänste- och produktutbud bedömer styrelsen att omsättningen 2007 kommer att vara väsentligen högre än 2006. Enligt EU-kommissionen beräknas över en miljard vuxna i hela världen vara överviktiga, av dem betecknas 300 miljoner som kraftigt överviktiga. I EU är över hälften av befolkningen, 200 miljoner, feta eller överviktiga. Ungefär 2,5 miljoner svenskar beräknas vara feta eller överviktiga. På Itrim erbjuds kunderna en långsiktig helhetslösning inom motion och viktminskning. Programmet, som är tvåårigt och pågår under minst ett år, fokuserar på en sund kombination av mat, motion och motivation i form av personligt stöd och grupputbildning. Varje franchisetagare har sitt eget center med motionsanläggning och kursverksamhet där kunden antingen kan bli viktminskningskund eller enbart motionskund. Itrims kunder går i snitt ner 11,7 kilo på ett år. För ytterligare information kontakta: Justus Jondal, VD Itrim Sverige AB, tel: 08-527 527 07. Eller Sofia Heurlin, informationsansvarig, mob: 0707-263301. På www.itrim.se under lär känna Itrim/Pressrum kan du ladda ner personbilder och motionsbilder från Itrim center. _______________________________________________________________________ Itrim Sverige AB är en svensk franchisekedja inom motion och viktminskning. Genom en kombination av Mat, Motion och Motivation i form av personligt stöd och grupputbildning hjälper vi på Itrim människor till ett lättare och friskare liv. Itrim har funnits sedan 2003 och har idag 27 franchisetagare varav 19 har hunnit öppna Itrim-center i mellersta och södra Sverige. Idag finns Itrim på följande orter; I Stockholm: Enskede, Kungsholmen, Liljeholmen, Sickla, Solna, Södermalm, Täby och Åkersberga. I Göteborg: Nordstaden och Mölndal. I Malmö: Jägersro och Västra Hamnen, I övriga landet: Eskilstuna, Helsingborg, Linköping, Motala, Södertälje, Uppsala och Västerås. Nya center är under uppstart i bl a Eriksberg(Göteborg), Kungsbacka, Partille, Sollentuna och Vasastan, Östermalm (Stockholm), Östersund