DRIV Innovation anställer ny industridesigner

Marlene Holm föddes på Östersunds sjukhus i Jämtland i 1986, men bara tre år gammal flyttade hon till Skåne för att hennes föräldrar fick arbete i Ljungbyhed. För två år sedan valde Marlene att åter flytta tillbaka till Östersund med tankar om bättre livskvalitet. Nu har hon blivit anställd i företaget DRIV Innovation som industridesigner.

Om vi skall förklara för unga eller andra som inte vet vad industridesign är. Hur kan det kort beskrivas?
- Det är så himla brett! Men det är hela vägen från en idé av en ny produkt till första produktionen och innefattar alla produkter som massproduceras.

Var har du arbetat tidigare?
- Två designfirmor, som heter SKAPA Design Studio och Frost Produkt. Jag har även jobbat på Aker Solutions och för Woolpower. Främst har jag jobbat med att ta fram nya produkter. En blandning av industridesign och konstruktion.

Vad har du för förväntningar på DRIV Innovation som arbetsplats?
- Jag har jättemycket förväntningar! Det känns som en kreativ arbetsplats, med många möjligheter, där man själv kan få vara med och göra stor skillnad. Vi som arbetar här är en så stor del av företaget att man kan påverka arbetssättet i större grad och det kan gå väldigt fort från idé till handling. Det gör ju att det blir en väldigt spännande arbetsplats med ett bra flow.
Sen innebär det också att man får träffa jättemånga olika företag i regionen, och det i sig själv är ju en fantastisk möjlighet! Det kommer alltid vara något nytt att ta tag i, nya problem som måste lösas och nya människor att jobba med.

Vilken tror du blir din viktigaste roll i teamet?

- Min roll kommer vara att se möjligheter hos de olika företagens produkter så att man kan stärka konkurrenskraften för våra företag ute i Jämtland/Härjedalen. Med hjälp av design och utveckling kan man hjälpa företagen att ta ett rejält kliv framåt och skapa konkurrenskraft både nationellt och globalt.

Vad har du för utbildningsbakgrund?
- Jag har en Master of Science i Teknisk Design och jag jobbade även som praktikant som industridesigner på SKAPA Design Studio.

Vad gör du helst när du inte arbetar?
haha vad gör jag inte! Jag åker skidor, är ute med hunden. Jag håller på att ta flygcertifikatet. Och jag älskar att renovera!

Så om du skulle beskriva dig själv, hur skulle det se ut?
Jag är ganska nyfiken och orädd. Med tanke på flygcertifikatet kan jag åka till mina morföräldrar i Skåne. Jag kan hälsa på alla vänner runt om i landet och jag får möjligheten att åka nästan vart jag vill. Jag tror det är en enorm frihetskänsla att ha flygcertifikatet och jag tycker det beskriver mig rätt bra.

• karriär och rekrytering