En magisk Industrinatt!

Med över 450 deltagare yrande runt i mässhallen, var det svårt att känna dålig stämning. Exercishallen levererade och industrinatten blev exakt som man hade hoppats på; magisk!

Sammanlagd var 25 utställare på plats, och 40 funktionärer hjälpte till för att få mässan att flyta på. Pingis, nätverkande och karriärprat stod på menyn. I vissa montrar fick man kasta bollar i lådor och i andra fick man lösa rubiks kub-liknande pussel medan samtalen flöt på om hur industrins behov ser ut just nu.

Sverker Hallén, vilka är det som arrangerar industrinatten?
- Industrinatten arrangeras av IUC Z-GROUP. Det är en sammanslutning av 54 tillverkande företag i länet, som har ett gemensamt servicebolag. Och det är vi som anordnar industrinatten.

Varför gör ni det här?
- Vi tycker det är viktigt att synliggöra industrin, framförallt mot yngre personer som är påväg in på arbetsmarknaden. Funderar man på vad man vill göra framöver i livet vill vi passa på att visa upp att industri finns i länet, och att den kommer att finnas kvar i lång tid framöver. Här finns det många spännande yrken och arbetsuppgifter.

Isak Johnsson som pluggar teknik på Wargentinskolan tycker det skulle vara kul att jobba inom industrin.
"Jag tycker det är jättebra att man får komma hit och prata med företagen, för man får en bild av hur företagen ser ut. Jag skulle absolut kunna tänka mig att jobba med industri i framtiden."

Klockan 18.00 var det dags för den guidade turerna ut till de olika företagen. Totalt var det 350 resenärer fördelat på 9 bussar och 19 olika företag.

• karriär och rekrytering
  • industrinatten jämtland/härjedalen kombinera