Lindevalls Industri ökar personalstyrkan

Lindevalls Industri tillverkar produkter inom gummi, mjuka plaster och textilier. Lindevalls Industri är idag en av Sveriges ledande legotillverkare inom industrisömnad.

Företaget har under 2016 vuxit med 25% i antal anställda och haft den bästa omsättningen och det bästa resultatet på 10 år. Detta ligger till grund för de nya anställningarna.

Magnus Rydell, VD för Lindevalls Industrier ser positivt på kommande år och har ambitionen att fortsätta öka och stärka resultatet. Han tror att satsningen på produktutveckling tillsammans med unikt kunnande är nyckeln bakom framgången.

- För att kunna fortsätta vara en ledande aktör i branschen så ser vi att det är viktigt att fortsätta utveckla. Vi har en plan på att växa ytterligare, men det är viktigt att växa i lagom takt. Man måste tänka långsiktigt för att även trygga företaget. Vi har flera spännande projekt på gång i olika branscher och med olika kunder. Just nu har vi vår största enskilda order på väldigt många år som gör att vi nu absolut går på högtryck och även behöver komplettera med inhyrd personal. Det känns givetvis både jätteroligt och spännande, säger Magnus Rydell.

Här hos oss hittar man en personalstyrka med varierande bakgrund, ålder och kön. Det är bra att ha en mix menar Magnus.

- För oss är det viktigt att ta tillvara på olika personligheter och erfarenheter. Det finns tex många nyanlända som har väldigt bra erfarenheter av vår bransch och den här typen av produktion. Det är lätt att hitta kompetent personal, och framförallt i industrisömnad. För att få arbete hos Lindevalls industri krävs det mer eller mindre en bakgrund innom branschen. Vi levererar komplexa produkter och har höga krav från kunderna. Det tar väldigt lång tid att bli riktigt duktig på industrisömnad, men det har hänt att vi har lärt upp personal från grunden. Sen har vi alltid ett ansvar för produktutveckling och då gäller andra typer av krav. Inom produktutveckling behöver man ingenjörsbakgrund, så här på Lindevalls Industri har vi verkligen hela spannet, ler Magnus.

Lindevalls Industri har även ett samarbete med MIUN, och hjälper för tillfället till med ex-jobb.

- Vi lär oss väldigt mycket av att handleda ex-jobb. Och vi hoppas givetvis på att vi kan bidra med vår kunskap. Det är nyttigt för ett företag att utmana sin kreativitet i samarbete med ex-jobbarna. Vi kan bistå med råd och konstruktionsförslag och hjälpa till med tänket inom sömnad. Vi hjälper även till med att ta fram prototyper. För oss skapar det kontakter med andra företag och individer som i sin tur kan skapa tillfällen för andra samarbeten och det tycker vi självklart är väldigt positivt, säger Magnus.

Lindevalls Industri har bedrivit sin verksamhet i Östersund sedan 1965. Företaget firade 50-årsjubileum förra året.

• karriär och rekrytering