Praktisk integration i Trångsviken

I Trångsviken finns Trangia, ett företag som tillverkar och exporterar sina produkter runtom i stora delar av världen, med Trangiaköket som huvudprodukt som används för friluftsliv. Awelker Issa bodde tidigare i Eritrea men blev tvungen att fly landet och lyckades efter åtta månader komma till Trångsviken, där han började läsa svenska några timmar i veckan. Hans lärare tyckte det vore bra om han kunde komma ut i arbetslivet för att dels lära sig mer svenska, men också få för att in en fot på arbetsmarknaden. Läraren tog kontakt med VD:n på Trangia, Bengt Jonsson, för att höra om möjlighet till praktikplats. Efter ett möte så bestämdes att Awelker skulle börja sin 3-månaders praktik den 23 mars.

3 veckor senare besöker jag företaget, tillsammans med Holger Persson från Migrationsverket, för att höra hur det går för både arbetsgivare och praktikant med praktikplatsen.

VD Bengt Jonsson berättar:

- Vi hade inget personalbehov, men det handlar ju mer om att göra en samhällsinsats för att våra flyktingar ska ha en chans att komma in i samhället. Awelker kunde lite svenska och lite engelska när han kom till oss, med betoning på lite, men det har gått bra ändå. Ibland blir det svenska, och ibland engelska som kommuniceras. Han får bl.a. hjälpa till med paketering av våra produkter och är duktig och omtyckt av de andra i personalen (Karin och Gunilla nickar instämmande). Några timmar i veckan läser Awelker svenska, i övrigt praktiserar han hos oss på Trangia. Det kan nog bli så att vi önskar förlängning av praktiken med 3 månader till.

Vad säger praktikant Awelker Issa om praktikplatsen då?

- Det är bra, roligt att få göra något, jag lär mig mer svenska eftersom jag har svenska arbetskamrater omkring mig hela dagarna. Det är skönt att ha en uppgift. I mitt hemland Eritrea arbetade jag länge som skräddare, det är kul att få lära nytt. Ett tips till andra asylsökande som vill ha praktikplats är att fråga företag, grannar och lärare om möjligheter - det hjälper.

Läraren i svenska (ideellt arbetande), Margareta Sunnevik, säger:

- Ett bra sätt att lära sig svenska är att hamna i sammanhang där svenska talas i vardagen, såsom en arbetsplats. Vi försöker förmedla de arbetsgivarkontakter vi har och det är så roligt att se hur våra adepter utvecklas snabbare när de har en praktikplats. Och framförallt mår bra av att få jobba och deltaga i samhället. I ett litet samhälle som Trångsviken har vi nog lättare att nå, och bry oss om varandra.

Holger Persson, Boendeansvarig och kontaktperson för praktik Jämtland/Härjedalen, Migrationsverket, berättar att det finns ett stort behov av fler praktikplatser för asylsökande och att man just nu på Migrationsverket i Östersund arbetar med att ta fram beskrivningar av de asylsökandes tidigare arbetslivserfarenheter och utbildningar för att bättre kunna matcha platserna.

Företag i Jämtlands län som vill komma i kontakt med Migrationsverket angående eventuell praktikplats kan kontakta Holger direkt på 010-485 90 72 eller mejla holger.persson@migrationsverket.se.

Praktikplatser via Migrationsverket

3 månader, både deltid och heltid möjlig. Praktikavtal upprättas och ersättning samt respeng till praktikanten tillhandahåller Migrationsverket. Arbetsgivare ansvarar för arbetsmiljön och eventuella arbetskläder. Praktiken kan lätt avbrytas om någondera part vill det. Praktiken kan förlängas till sammanlagt 6 månader.