Jämtländska industrier har ställt om för att hjälpa sjukvården under Coronakrisen

Flera industriföretag i region Jämtland Härjedalen har ställt om delar av sin produktion och jobbar nu med gemensamma krafter för att personal inom vård och omsorg ska få tillräckligt med sjukvårdsmaterial och skyddsutrustning. Nordsamverk, Lindevalls, AIM Sweden, Tekonf, PR-Plast, och Essge-plast är bland företagen som producerar material både för smittvärn av sjukhusanställda och för övrig hantering av patienter, samt skydd till maskiner för att begränsa smitta mellan primärvårdspatienter.

Skyddsutrustning och övrig sjukvårdsmaterial kommer att behövas under lång tid både i sjukvården och kommunernas äldreomsorg. Region Jämtland Härjedalen och Socialstyrelsen jobbar hårt med att säkerställa tillgången till skyddsutrustning, så att alla som jobbar med smittade ska känna sig trygga. Industrin har en viktig roll i detta sammanhanget och det är mycket positivt att industriföretagen har möjlighet att ställa om sin produktion för att hjälpa till i ett akut läge.

Har du möjlighet att erbjuda utrustning eller material till hälso- och sjukvården? Läs mer här.

• iuc z-group
  • corona