Succékonceptet som låter unga knyta kontakter med industrin

Industrinatten, som är det framgångsrika konceptet som IUC Z-GROUP har anordnat som en mötesarena för länets industrier och ungdomar, går in på sitt fjärde år. Nytt för i år är att det är lagt som en dagaktivitet och det är samlat på ett ställe. Under dagen den 22 november kommer högstadieungdomar få träffa 17 företag från Östersunds och Krokoms tillverkningsindustri, och kommer att börja i Hallströms Verkstäder i Ås.

– Det är verkligen roligt att genomföra det här eventet år efter år. Vi ser att vi gör skillnad och att det både ger arbete för ungdomar och nytändning hos de deltagande företag, berättar projektledare Sverker Hallén.

– Det är en unik möjlighet för oss som företag att få rå om de här ungdomarna och ha en chans att väcka deras intresse för att jobba inom industrin, något som är otroligt viktigt för regionens framtid, konstaterar Anna Godevärn, VD Mörsjö Deli.

Industrinatten är ett koncept som kommer från Tyskland, och startade i Sverige genom IUC-nätverket. Idag organiseras Industrinatten-event på 11 orter och engagerar 560 företag över hela landet. Industrinatten är framförallt en mötesplats, där industrin har chans att möta sina framtida medarbetare. Industriföretag öppnar sina dörrar och släpper in skolungdomar på väg ut i olika studie- och yrkesval, i syfte att knyta kontakter, inspirera och informera.

För mer information samt pressackreditering, kontakta Sverker Hallén på IUC Z-GROUP: sverker.hallen@iuczgroup.se • 076-146 80 84