Crealis.

IVECO BUS först med ITxPT-protokoll

Som en av ursprungsmedlemmarna i sammanslutningen ITxPT, som grundades av den internationella organisationen för offentliga transporter UITP, revolutionerar IVECO BUS branschen genom att utrusta sina bussar med den unika ”plug & play”-arkitekturen för ombordutrustning inom kollektivtrafiken.

Den omfattar driftsstöd, informationssystem för passagerarna, destinationsskyltar, biljettering, route broadcasts, passagerarmätningar etc.

IVECO BUS är en av de ursprungliga medlemmarna i organisationen ITxPT (Information Technology for Public Transport) och den första tillverkare som erbjuder denna lösning. IVECO BUS tillhandahåller nu den elektriska arkitekturen och det fysiska utrymmet specifikt för ITxPT-tjänsterna i alla sina serier av stads-, intercity- och turistbussar.

Denna nya arkitektur standardiserar el- och IT-anslutningarna för ombordutrustning (driftsstöd, passagerarinformationssystem, destinationsskyltar, biljettering, route broadcasts, passagerarmätning, videoövervakning etc.) i bussarna liksom i backoffice-systemen (servrar, programvarukompatibilitet m.m.).

Tack vare denna nya standard kan alla berörda parter få glädje av den förenklade ITxPT-certifierade utrustningen som delar samma språk i samma nätverk, vilket ger enklare och snabbare installation och eftermarknadsservice. Transportoperatörerna får även fördelar i form av bättre integration och driftskompatibilitet.

Fördelarna begränsas inte bara till funktionerna i fordonen, då ITxPT-specifikationerna även inkluderar överföring och behandling av data hos operatören eller kunden. Programvaruspråket för databehandling kan även integreras med redovisningssystem.

IVECO BUS är ett bolag i koncernen CNH Industrial N.V., en världsledare inom kapitalvarusektorn som är noterad på New York Stock Exchange och den italienska börsen i Milano.

IVECO BUS är en viktig aktör inom offentliga transporter och tillhör de ledande europeiska tillverkarna av linje- och turistbussar. Företaget konstruerar, tillverkar och marknadsför ett brett utbud av fordon som uppfyller samtliga behov hos offentliga och privata operatörer:

• skol-, intercity- och turistbussar (Crossway och Magelys)standardbussar och ledade stadsbussar, bl.a. snabbussar, med en stark ledarställning inom rena tekniker så som CNG- och hybridlösningar (Urbanway och Crealis)
  • minibussar för alla former av persontransporter (Daily)
  • olika chassin för specialpåbyggnader.
  • IVECO BUS sysselsätter över 5 000 personer fördelade på två produktionsanläggningar, dels i franska Annonay, dels i tjeckiska Vysoké Mýto. Båda fabrikerna tilldelades en bronsmedalj 2013 för sina WCM-program (World Class Manufacturing), en internationell metod för styrning av tillverkningsprocesser enligt världens bästa standarder.

Det omfattande IVECO BUS- och IVECO-servicenätet garanterar assistans överallt i världen där en IVECO BUS är i arbete.