Norska statsministern Erna Solberg tar plats i en Stralis med hjälp av Iveco´s testchaufför Jørgen Andreassen.

Norska statsministern i Iveco Stralis

Den norska statsministern, Erna Solberg, ankom ståndsmässigt i en gasdriven Iveco Stralis NP då hon officiellt invigde det som har kallats ”Den magiska fabriken” i Rygg Miljøpark i norska Tønsberg på tisdagskvällen.

Den magiska fabriken är en pilotanläggning för omvandling av matavfall och husdjursgödsel till miljövänlig biogas samt biogödsel som används i produktionen av ny mat. Fabriken är ett samarbete mellan Vesar (avfallsbolaget i Vestfold), Greve Biogass och Lindum, som levererar behandlingslösningar till avfallssektorn.

Anläggningen hanterar för närvarande omkring 110 000 ton matavfall och husdjursgödsel. Det ger en produktion av biogas motsvarande 6,8 miljoner liter diesel. Biogasen används främst som drivmedel i fordon. Sedan början av juli har 50 bussar i Vestfold kört på biogas producerad på Den magiska fabriken.

Det är i synnerhet samarbetet med lantbruket som gör att produktionsanläggningen har fått status som nationell pilotfabrik. Med hjälp av denna fabrik kommer jordbruket i Vestfold att nå regeringens målsättning om att 30 % av husdjursgödseln ska användas till biogasproduktion före år 2020, vilket sker redan 2016.

Gasdriven Iveco Stralis

En gasdriven Iveco Stralis NP spelade en viktig roll under öppnandet av Den magiska fabriken. Inget var mer rätt än att statsminister Erna Solberg skulle anlända till invigningsceremonin i ett sådant fordon. Iveco har mycket lång erfarenhet av tillverkning av nyttofordon för alternativa bränslen, och Stralis NP är den första gasdrivna lastbil som är konstruerad för att användas på långdistanskörningar.

Stralis NP har en 8,7-liters Cursor 9-gasmotor som ger 400 hk och har ett vridmoment på 1 700 Nm samt en kombinationsvikt på upp till 44 ton. Den kan utrustas med tank för komprimerad eller flytande natur- eller biogas, så att räckvidden därmed kan komma upp på drygt 1 300 km. Stralis NP är försedd med den komfortabla och välutrustade långdistanshytten Hi-Way samt en automatiserad 12-stegad Eurotronic-växellåda.

Gasdriven Eurocargo

Även en gasdriven Iveco Eurocargo på 12 ton, International truck of the Year 2016, var med vid öppningsceremonin för Den magiska fabriken. Detta fordon har en 6-liters Tector 6-motor som i gasversionen ger 204 hk och har ett vridmoment på 750 Nm. Bilen är utrustad med en manuell 9-stegad ZF-växellåda. Den gasdrivna Eurocargo kör på komprimerad natur- eller biogas och lämpar sig väl för distributionskörning och lättare sophämtning.

Iveco är ett märke tillhörande CNH Industrial N.V., som är världsledande inom kapitalvarusektorn och noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon samt fordon för terränguppgifter.

Märkets breda produktutbud omfattar Daily, ett fordon som täcker in fordon i viktsegmentet 3–7 ton, Eurocargo på 6–16 ton, Trakker (avsedd för terränguppgifter) samt Stralis, båda över 16 ton. Dessutom tillverkar märket Iveco Astra terränglastbilar, stela och midjestyrda dumprar samt specialfordon.

Iveco har nästan 21 000 anställda över hela världen, fördelade på produktionsföretag i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika, där fordon tillverkas med hjälp av de senaste avancerade teknologierna. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.