Svenskar ökar kunskapen om personlig assistans i Finland

Imorgon tisdag 20 oktober ordnas en halvdagskonferens i Esbo utanför Helsingfors om personlig assistans för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Konferensen är ett initiativ av medlemmar i svenska Föreningen JAG för att stötta systerföreningen i Finland. På konferensen medverkar bland andra svenske riksdagsledamoten Bengt Eliasson (FP), Anna-Maja Henriksson, (sfp) tidigare finsk justitieminister samt Maarit Aalto, Nordens välfärdscenter.

Målet med konferensen är att visa företrädare, politiker och media i Finland möjligheterna med personlig assistans och den skillnad det innebär jämfört med institution.

Svenska Föreningen JAG har sedan fem år tillbaka en systerförening bland svenskspråkiga i Finland. Det är en grupp personer med flera funktionsnedsättningar och intellektuella nedsättningar som kämpar för att få tillgång till personlig assistans. En pilotverksamhet har också startats i Helsingfors med medlemmar i finska Föreningen JAG som har fått personlig assistans för delar av sitt behov.

– Finland har en handikappservicelag som visserligen ger viss möjlighet till assistans, men det är helt upp till hemkommunens goda vilja. Inställningen är konservativ och motståndet starkt bland socialarbetare och beslutsfattare. Det "självklara" valet när det gäller insatser för personer med intellektuella funktionsnedsättningar är tyvärr fortfarande de gamla ”anstalterna” eller nyare ”handikappbostäder” med 20 boende i samma enhet, eller gratisarbetande föräldrar större delen av dygnet – det vill säga samma läge som i Sverige för 30 år sedan, säger Peggy Facken, verksamhetsansvarig på JAG Assistans i Finland.

Konferensen startar tisdag 20/10 kl 15 på Keilaranta 1 i Esbo.

Kontaktperson: Peggy Facken, tel: +358 45 6102 521, e-post: peggy.falcken@jagassistans.fi

• Mänskliga rättigheter