JÄGARNAS RIKSFÖRBUND instämmer med riksdagsledamoten Staffan Danielsson (C) i att allemansrätten måste diskuteras och regelverken anpassas till dagens samhällsglobalisering.

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2012 14:01 CEST

JRF ser dock inte endast de utländska bärplockare, som med stöd av allemansrätten bedriver kommersiell bärplockning, som det enda problemet. Enskilda markägare utsätts även i allt större utsträckning för organiserat kommersiellt intrång från enskilda, organisationer och företag intrång i former av idrottsevenemang, viltsafaris, rid- och vandringsleder, olika former av terrängkörning, kanotturer med strandhugg m.m. Intrång som inte bara skapar förslitningar och nedskräpning utan i allt för många fall begränsar den enskilda äganderätten säger förbundsordförande Solveig Larsson.

Fastighetsägarens lagstadgade rätt att nyttja och bedriva verksamhet på fastigheten måste komma i första hand och allt kommersiellt nyttjande från utomstående endast tillåtas efter samverkan med aktuell fastighetsägare.

Allemansrätten som en sedvanerätt för i första hand lokalbefolkningen att fritt röra sig i skog och mark och även plocka bär och svamp, i första hand för husbehov är en sak, kommersiellt nyttjande av annans mark en helt annan avslutar Solveig Larsson.

För ytterligare frågor:

Solveig Larsson

Informationsansvarig

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.