Jakthundsförsäkring anpassad för jakthunden

Ny försäkring för jakthunden

Svedea lanserar nu en ny jakthundförsäkring exklusivt för medlemmarna i Jägarnas Riksförbund (JRF). Försäkringen som är ytterligare ett steg i samarbetet mellan Svedea och JRF tar fasta på de särskilda förutsättningar som gäller för jakthundar.

Svedea och Jägarnas Riksförbund inledde förra året ett samarbete med målet att tillsammans utveckla och förbättra vardagen för den som jagar. Nu tas ytterligare ett steg då Svedea lanserar en jakthundsförsäkring. Försäkringen gäller för de som är medlem i Jägarnas Riksförbund.

– Vi vet att jägare skiljer sig från andra hundägare. Därför har vi anpassat försäkringen så att den ersätter just det som jägare värdesätter – till exempel kan man utan tillägg få ersättning för rehabilitering eller om hunden förlorar sin användbarhet som jakthund, säger Odd Einar Bruem, chef för djurförsäkring på Svedea.

– Det är tyvärr inte ovanligt att hundar skadas i samband med jakt och det är viktigt med en bra försäkring. Blir en hund skadad av till exempel ett vildsvin kan det bli både kostsamt och ta lång tid att få hunden tillbaka i jakt, säger Johan Boström, marknadschef på Jägarnas Riksförbund. Vi ser att detta är en attraktiv produkt för många av våra medlemmar med hund avslutar Johan Boström.

Jakthundsförsäkringen ersätter bland annat

Rehabilitering om hunden skadats under jakt

Medicinkostnader

Om hunden förlorar sin användbarhet som jakthund