Jakobsdals Charkuteri belönat med Göteborgs Companipris

Jakobsdals Charkuteri har tilldelats den årliga utmärkelsen Göteborgs Companipris. Bolaget får priset för att man på ett framgångsrikt sätt förenar ett genuint hantverk med nyskapande marknadsföring, bra teknik och en ständigt hög kvalitet. Utmärkelserna haglar över Jakobsdals Charkuteri, Göteborgsföretaget bakom välkända och flerfaldigt belönade varumärken som Bror Jakobs och Mor Matildas skinkor. Tidigare i vår nominerades företaget till Swedbanks Företagarpris och nu är det dags igen. Tillsammans med IT-företaget MindArk belönades Jakobsdals igår med det prestigefyllda Göteborgs Companipris, utdelat av kommunalrådet Göran Johansson och Birgitta L-Öfverholm, chef för Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, som står bakom utmärkelsen. Priset mottogs av Jakobsdals vd Maria Skårberg. – Vi är förstås väldigt stolta, både för priset och för det arbete vi lagt ned. Vi har genomfört ett framgångsrikt generationsskifte och jobbar målmedvetet med att tänka nytt i en gammal bransch. Både vår ekonomiska utveckling, kundernas respons och det här priset är kvitton på att vi lyckats väl, säger Maria Skårberg, som tillsammans med fyra kusiner köpte familjeföretaget Jakobsdals Charkuteri av sina fäder för tre år sedan. I juryns motivering står bland annat: "I en hårt konkurrensutsatt bransch har företaget lyckats bygga upp framgångsrika varumärken och i kombination med bra teknik, hög kvalitet samt en innovativ marknadsföring uppnått en stark position på marknaden. Företaget är ett lysande exempel på ett traditionsrikt företag som med bevarande av ursprunget har utvecklats och förnyats på ett framgångsrikt sätt." Syftet med Göteborgs Companipris är att stödja näringslivet i regionen och belöna det goda företagandet. Förutom äran består priset av 25.000 kronor samt en silverstatyett. – Nu ska vi fira med tårta på företaget. Senare kommer vi att tacka göteborgarna med en stor frukost den 25 juli när Jakob har namnsdag, säger Maria Skårberg. För bilder och ytterligare information, kontakta: Maria Skårberg, vd Jakobsdals Charkuteri, tel 031-712 78 50, mobil: 070-765 62 67 AB Jakobsdals Charkuteri tillverkar och marknadsför svenska delikatesser, i första hand genom varumärkena Mor Matildas och Bror Jakobs. Företaget grundades 1960 i stadsdelen Jakobsdal i Göteborg och är ett familjeföretag i andra generationen. Jakobsdals Charkuteri omsätter cirka 150 miljoner kronor och har 65 anställda.

Presskontakt Marknadsansvarig Marknadsföring 0703-933041

Jakobsdals Charkuteri

Vi är ett familjeföretag i Göteborg som visat kärlek till hantverket i tre generationer. I vår charkdisk har vi ett brett utbud av svenska charkuterier, så vi hoppas att det alltid ska finnas något som faller dig i smaken. Varsågod att prova Mor Matildas kokta skinkor, Bror Jakobs rökta skinkor, Haga-Petters finfina korvar och Charkuteriets klassiska charkprodukter.

Jakobsdals Charkuteri ägs av 3 syskon som samtliga är operativt verksamma. Idag är vi ca 85 anställda och omsätter runt 250 MSEK.

Jakobsdals Charkuteri
Slakthuset