Stora Fritidsmässan äger rum 19/5 - 20/5

Motor, jakt och fiske när Stora Fritidsmässan skapar folkfest mitt i Umeå

Stora Fritidsmässan. Så heter Umeås nya folkfest. I två dagar, den 19 och 20 maj, fylls A3 Arena och den anslutande konstgräsplanen med 60 utställare inom jakt, sportfiske, motor och friluftsliv. Med terrängbilar, det senaste inom sportfiske, ett brett sortiment av vapen och jägarutrustning, samt mat från lokala producenter, räknar arrangören Jaktia Umeå med att locka uppemot 10000 besökare till Stora Fritidsmässan.

– De senaste två åren har vi arrangerat en jaktmässa utanför staden. Den har varit väldigt framgångsrik och lockat många jaktentusiaster. Samtidigt har vi märkt ett bredare intresse för inte bara jakt, utan även sportfiske och motor. Så vi bestämde oss för att bredda mässan och göra det till en folkfest inne i city för alla som gillar vildmarksupplevelser, säger Jöns Petter Lidström, vd för Jaktia Umeå.

En stor del av utställarna på Stora Fritidsmässan består av leverantörer och tillverkare. Detta ger möjlighet för besökarna att bekanta sig med produkterna på ett unikt sätt.

– Besökarna får chansen att prata direkt med tillverkarna, som ju är de främsta experterna på det de erbjuder. I Sverige är vi en av få mässor med så hög andel leverantörer. I Norrland är vi den enda i sitt slag, säger Jöns Petter Lidström.

Storstad mitt i naturen

Friluftsliv har alltid lockat människor som längtat bort från staden. Den senaste tiden dock har intresset för naturen vidgats och omfattar nu allt från adrenalinhöjande vildmarksaktiviteter till innovativ utrustning, ny fordonsteknik och även mode.

– Vi märker att intresset för naturen ökar. Det kan handla om allt från att bestiga berg till att jaga och plocka svamp. Umeå är den perfekta platsen för att erbjuda den här typen av upplevelser. Det är en storstad mitt i naturen, med universitet och jägmästarutbildning, samt de bästa fiskeälvarna och jaktmarkerna bara runt knuten. Med Stora Fritidsmässan samlar vi alla de här aspekterna och gör en stor familjefest av det, säger Jöns Petter Lidström.