Hundratals Special Olympics-deltagare till Åre/Östersund

450 deltagare från 19 länder kommer till länet för att delta i Sweden Invitational Games i helgen. Det som skulle vara en förfest till de riktiga spelen är numera huvudnumret. Karin Stolt Halvarsson, kommunikationschef på Jämtkraft, menar att det är viktigare än någonsin att engagera sig.

– När Special Olympics World Winter Games 2021 ställdes in på grund av att de inte kunnat samla in de resurser som krävs känns det viktigare än någonsin att stötta och bidra på det sätt vi kan, säger Karin Stolt Halvarsson, kommunikationschef på Jämtkraft som gått in som partner till Parasporten.

Idrott – en väg till inkludering

Svenska Parasportförbundet beslutade i december att det inte blir något Special Olympics World Winter Games 2021 i Åre och Östersund. På lördag är det trots det invigning av Sweden Invitational Games som även det hålls i Åre och Östersund 1–4 februari.

– Det här är startpunkten för en långsiktig satsning för bättre folkhälsa och ett mer inkluderande samhälle för personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Tillsammans med våra partners kan vi förändra liv, bygga nätverk och skapa långsiktiga positiva effekter. Vi ska se till att det blir världens bästa Inivitational Games, säger Karin Riddar, lokal koordinator för Special Olympics.

Invigning på Stortorget

På lördag samlas 450 deltagare från 19 länder runt om i världen på Stortorget i Östersund för att tävla i sju olika idrotter. 900 funktionärer jobbar med evenemanget.

– Poängen med att engagera sig i Special Olympics sträcker sig långt utöver tävlingen i sig, precis som vilken idrott som helst. Med idrottens kraft kan man förändra och bidra. Inte bara till folkhälsa utan till gemenskap mellan människor, länder och skilda kulturer.

Bidra med kunskap och kompetens

– Som ett stort företag i regionen vill vi vara med i samhällsbyggandet. Då gäller det att se på sponsring ur flera perspektiv. Vår ambition vi tidigare uttryckt är att bredda vårt engagemang i både sport, kultur och samhällsrörelser. Med vår kunskap och kompetens kan vi bidra på flera sätt, i detta fall är det inte bara pengar som räknas. Vår tanke kring engagemangen för Special Olympics var att knyta en medarbetardag till evenemanget men också stärka vårt egna Jämtkraft-lag där vi skulle haft atleter representerade. Som en partner till Svenska Parasportförbundet hoppas vi kunna bidra till fortsatt utveckling för Parasporten i Jämtland, säger Karin Stolt Halvarsson.

FAKTA SPECIAL OLYMPICS

• Special Olympics är en världsomspännande organisation som bedriver och utvecklar idrottsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
  • Verksamheten finns i 170 länder och inkluderar nästan 5 miljoner idrottsmän och -kvinnor. Deras motto är: “Låt mig vinna, men om jag inte vinner, låt mig vara stolt över mitt försök”.
  • Special Olympics grundades 1968 i Chicago, Illinois i USA av Eunice Kennedy Shriver.
  • Sweden Invitational Games i Åre och Östersund 1-4 februari 2020 är Sveriges största breddidrottstävling för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Här är programmet.

• Jämtland