Kraftsamling kring Green Highway

Vid invigningen av ICAs laddstation i Östersund  hölls en presskonferens med infrastrukturminister Åsa Torstensson där flera initiativ på vägen mot en fossilfri fordonsflotta presenterades

Förutom att det sjuder av energi och nya initiativ kring Green Highway och Östersund har också regeringen deklarerat att Green Highway är en av två prioriterade överfarter mellan Sverige och Norge, den andra går mellan Oslo och Göteborg. Regeringarna ska samverka för att stärka laddinfrastrukturen här.

- Glaciärerna smälter, ni tar konkreta åtgärder och det är vad som gör detta så bra! Green Highway är ett mycket kaxigt projekt. Här finns drivet för att skapa nya kartor. Ni går tvärs över och knyter an till en ny nation, sa infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Samtidigt storsatsar energibolagen Jämtkraft, Mälarenergi och Gävle Energi i ett samarbete med PowerCircle för att 3 000 elbilar ska rulla om tre år.

Jämtkraft och Östersunds kommun lanserar dessutom en demonstrationsplats för elbilar i vinterklimat. Jens Andersen, Peugeots mljöchef i  Skandinavien välkomnar en testplats i vinterklimat.

- Vi behöver få testa och följa användningen av elbilar på nära håll och i verkliga förutsättningar, sa Jens Andersen. Det är så viktigt med projekt i framkant också när det gäller infrastrukturen. Den behöver utvecklas i samma takt som bilarna om vi ska få upp volymerna. Och volymerna måste vi få upp om vi ska få ner priset.

• icas laddstation
  • green highway