​Vålådalen laddar för elbilar

I sommar blir det enklare att ladda bilen på Vålådalens Fjällstation. Intill huvudbyggnaden byggs det laddare och parkeringsplatser för elbilar. Bakom satsningen ligger en ökad efterfrågan från fjällgästerna.

– Allt fler av våra gäster efterfrågar möjlighet att ladda bilen när de är här. Hittills har vi ordnat det med provisoriska lösningar. De nya laddarna blir mycket enklare och bättre för våra gäster, säger Jonas Ågren, ägare och vd för Vålådalens Fjällstation.

Inom kort står två stolpar med fyra platser redo, Jonas Ågren tror att den här investeringen bara är början.

– Omställningen av fordonsflottan går snabbt. I takt med att den förändras kommer vi att behöva fler laddmöjligheter för våra gäster. Det är en service jag ser som självklar.

Miljömedvetna gäster
Vålådalens Fjällstation ligger vid Ottfjällets fot, längst in bland dalgångarna i södra Årefjällen. Där vägen tar slut och fjällen tar vid ligger anläggningen som sedan 1920-talets början har välkomnat fjällgäster och otaliga landslag i diverse idrotter.

– Många av våra gäster är väldigt miljömedvetna. Flera av de besökare jag talar med säger till exempel att det inte längre vill flyga på grund av utsläppen. Vi har turen att ligga så till att det är enkelt att ta tåget hit och nu gör vi det även enklare för de som reser hit med elbil. Ett tydligt miljöarbete är en konkurrensfördel, i alla branscher och i synnerhet i vår. Hela vår idé är att erbjuda en ren och hållbar natur, det är vår affär, säger Jonas Ågren.

Den snart 100-åriga helårsöppna anläggningen är en av fjällvärldens större med 220 bäddar i form av både hotell och självhushåll. Utöver boende finns; sporthall, restaurang, butik, uthyrning av utrustning, längdspår samt iordninggjorda leder för såväl vandring, cykling som löpning.

– Med en så pass stor anläggning med många olika delar och hus förbrukar vi mycket el, vårt mål är att göra det med så liten miljöpåverkan som möjligt. Vi har till exempel bergvärme som uppvärmningssystem men med olja som komplement om det är riktigt kallt. Nu ska vi ta bort oljan helt och enbart ha bergvärme, säger Jonas Ågren.

Solceller lockar
Stationen har haft ett målmedvetet miljöarbete i flera år, de var till exempel en av de första fjällanläggningarna med att införa sopsortering. Laddstolpar och 100 procent bergvärme är också delar i stationens hållbarhetsarbete. Annat de ser över är att börja köra anläggningens maskiner på olja från växtriket och att investera i solceller.

– Vi vill ligga i framkant. Det skulle vara fantastiskt om vi så småningom även kan installera solceller. Vi har många stora takytor mot söder som passar perfekt för det. Vi skulle även kunna leverera el tillbaka till nätet när vi själva inte behöver allt vi producerar. Det skulle kännas väldigt bra, säger Jonas Ågren.

Vålådalens Fjällstation köper el av Jämtkraft och laddstolparna av Clever, som är ett dotterbolag till energibolaget.

– Hela arbetet med laddstolparna och klimatansökan för investeringen har varit väldigt smidigt. Jag har bara behövt ha en kontaktperson på Jämtkraft som hjälpt mig med alla frågor och ansökningar, säger Jonas Ågren.

Det senaste året har Jämtkraft och Clever märkt av en markant ökad efterfrågan på laddmöjligheter, framförallt från turistdestinationer.

– Allt fler kör elbil eller laddhybrider och gästerna förväntar sig att kunna ladda bilen även när de är på semester i fjällen, säger Anders Berg, säljare och Jonas Ågrens kontakt vid Jämtkraft/Clever.