​10 miljarder till bättre vattenmiljö - Jämtkraft deltar i gemensam vattenkraftsfond

– Vi måste ta ansvar för vår vattenkraft. Den är helt avgörande för att vi ska kunna bygga mer förnybar energi, samtidigt som vi också vet att all vattenkraftsproduktion påverkar den lokala miljön. Med den här fonden som hjälp vill vi hitta en bättre balans mellan dessa två viktiga värden, säger Tommy Borgh, affärsområdeschef elproduktion Jämtkraft.

Regeringen presenterade i veckan ett förslag på ny lagstiftning för vattenmiljö och vattenkraft med syfte att dels genomföra delarna av energiöverenskommelsen som rör vattenkraft, dels säkerställa att Sverige lever upp till EU-rätten och dess krav på vattenverksamheter. I lagförslaget finns en avvägning mellan miljö- och energiintresset.

– Genom att ha en gemensam finansiering via Vattenkraftens Miljöfond minskar de ekonomiska konsekvenserna för de enskilda aktörerna, på så sätt säkerställer vi att miljöåtgärderna genomförs där de gör störst nytta, säger Tommy Borgh.

De bolag som finansierar Miljöfonden är Fortum, Jämtkraft, Mälarenergi, Skellefteå Kraft, Sollefteåforsens AB, Statkraft, Tekniska verken, Uniper och Vattenfall. Vattenkraftsbranschen har som mål att etablera Vattenkraftens Miljöfond under första halvåret av 2018.

För pressinformation: Karin Bodén, pressansvarig Jämtkraft, 063- 57 74 72

• el
  • vattenkraft
  • miljövård
  • hållbarhet

Jämtkraft producerar el från förnybara källor som vattenkraft, vindkraft och bioenergi och säljer el till kunder över hela landet. Våra övriga verksamhetsområden är elnät och värme.