​Inkludera kunderna – nytt avsnitt av podcasten Framtidskraft

Sluta upp med självömkan och att leva på gamla meriter. För att möta framtidens utmaningar behöver energibranschen affärsmodeller som inkluderar kunder, skaffa digitala kompisar och jobba med trovärdigheten. I det nya avsnittet av Framtidskraft får vi höra sanningar från energiminister Ibrahim Baylan, Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma och Vattenfalls strategichef Andreas Regnell.

Gäster i programmet

Ibrahim Baylan, Energiminister

– Det händer så otroligt mycket i vår omvärld just nu och energibolagen ska fundera på hur de kan utveckla sina affärsmodeller för att anpassa sig. Hur inkluderar vi våra kunder, hur kan vi skapa ett mervärde som vi kan ta betalt för och hur kommer vår roll att påverkas när förutsättningar för produktion och distribution förändras?

Ibrahim Baylan ser att samhällstrender som decentralisering och digitalisering i kombination med den snabba tekniska utvecklingen kommer att skapa nya förutsättningar. Därför måste energibolagen utveckla sina affärsmodeller, inkludera kunderna och skapa mervärde.

– Bara för att man har varit framgångsrik i 100 år så betyder det inte att man är framgångsrik de kommande 100 åren.

Erik Brandsma, generaldirektör Energimyndigheten

– Nu gäller det att energibolagen förstår samhällsutvecklingen, hittar rätt partnerskap, och förstår vilka möjligheter digitaliseringen skapar för nya energitjänster.

En av utmaningarna som branschen nu står inför är att utveckla sin affärsmodell och för att göra det måste bolagen hitta de kompetenser som nu inte finns inom verksamheten men som krävs för att komma framåt.

– Vi ska sluta tycka synd om oss själva, vi står inför fantastiska möjligheter, men det betyder att vi måste göra vissa förändringar, och agera på ett annat sätt i samhället. En förutsättning för att lyckas är att vi har förtroende i samhället.

Andreas Regnell, strategichef, Vattenfall

Utmaningen är uppdelad i två delar. Dels handlar det om att skapa nödvändig lönsamhet i den existerande verksamheten och dels om att skapa nya tjänster för våra kunder. Det senare betyder att vi måste förändra oss eftersom vi historiskt sett inte varit bra på det och att omställningen måste göras fort.

Digitaliseringen kommer att göra det billigare att driva den existerade verksamheten men alla de tjänster vi ska utveckla mot kund kommer att ha en stor komponent av digitalisering i sig. Så det är väldigt viktig att lära oss på båda sidor.

– Vi måste hitta digitala kompisar som vi kan lära oss av, och koppla ihop våra styrkor med dem. Så att vi får lite fart på processen, annars går det för långsamt , säger Andreas Regnell.

Vi hör också en ung konsument, Philip Ottström förbundsordförande SSU, och han vill ha fler verktyg för att kunna styra in konsumtion men kanske och sin produktion. Philip tror att konsumenterna kommer att bli mer delaktiga.

Här hittar du alla avsnitt av podcasten

• podcast
  • el

Jämtkraft producerar el från förnybara källor som vattenkraft, vindkraft och bioenergi och säljer el till kunder över hela landet. Våra övriga verksamhetsområden är elnät och värme.