Jämtkraft höjer priset på fjärrvärme

1 januari 2012 höjer vi fjärrvärmepriset. Vilket pris du kommer att få beror på var du bor.

Jämtkraft använder en kostnadsbaserad prissättning. Det kostar mer att producera fjärrvärme i ett litet fjärrvärmenät jämfört med ett stort nät som har många kunder. Därför har vi ett lägre fjärrvärmepris i vårt stora nät i Östersund jämfört med till exempel våra minsta värmenät i Kall och Hallen.

För en villakund i Östersund med en förbrukning på 20 000 kWh innebär höjningen en kostnadsökning på cirka 100 kronor per månad. För en villakund i Krokom innebär höjningen en kostnadsökning på cirka 160 kronor per månad.

I Östersund beror prishöjningen främst på att intäkterna från el och elcertifikat minskar. Elcertifikaten är en del av ett system som infördes för att stimulera produktionen av förnybar el. 2015 försvinner elcertifikaten för fjärrvärmenätet i Östersund, Frösön, Ås och Brunflo. Då blir intäkterna mindre och priset måste anpassas efter det.

I de mindre fjärrvärmenäten är skälet till prishöjningen att vi behöver större intäkter för att de ska bli lönsamma.

– Vi arbetar ständigt med producera värme på det mest effektiva sätt vi kan. Som ett led i detta har vi nu bland annat börjat importera returträ från England. Det är ett billigare bränsle som vi använder i vårt kraftvärmeverk i Lugnvik, säger Ulf Lindqvist, som ansvarar för värme på Jämtkraft.

– För att minska våra kostnader kommer vi också att installera nya pelletspannor i Åre, Kall och Duved efter årsskiftet. Tyvärr räcker dock inte dessa åtgärder, utan vi måste även höja priset, säger han.

De senaste åren har fjärrvärmepriset höjts i ganska stora steg jämfört med tidigare år. Detta beror bland annat på kraftigt höjda bränslepriser och minskade intäkter från både el och elcertifikat.

För mer information kontakta:
Anders Rubensson, Pressansvarig, 063-57 74 72

• biobränsle